Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 27 november 2009

Av Lisa - 27 november 2009 21:15

Hanna efterlyser ett bra recept på tårta.

Då blir jag kler lite mallig, när någon ber mej om råd. ;)

Å självklart vill jag hjälpa till om jag kan.

Här kommer därför ett enkelt recepet på en tårtbotten i långpanna.

Den räcker till många(säkert ett tjugotal..) å kan varieras med alla fyllningar man kan tänkas komma på. :)


Recept:                                    Ungstemperatur: 175

6 ägg

3 dl socker

1½dl vetemjöl

1½ dl potatismjöl

3 tsk bakpulver


Vispa ägg å socker pösigt.

Blanda de torra ingredienserna i en skål för sej.

Vänd ner denna blandning  i äggsmeten å se till att det blandas väl.

Häll smeten i en lånpannan med bakplåtspapper på å grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-40 minuter.

Låt svalna å dela försiktigt så det blir två bottnar.

Fyll med vispad grädde, sylt, vaniljkräm, chockladkräm, frukt eller vad man gillar.


När Viggo fyllde år hade jag hemmagjord vaniljkräm på understa lagret, å sen chokladkräm på andra lagret å grönfärgad grädde på toppen. :) Sen dekorerade vi med nonstop, tårtgelé å choklad bokstäver.

Om jag ska vara ärlig blev den skit ful, men det är väl inte viktigast. :)

De flesta gillade den då, men jag själv tyckte det var för mycket choklad. :D


Kalas  



Av Lisa - 27 november 2009 19:31



  Här sitter Viggo julpyntar i sina nya stjärnboxers. :)


Jag tror min son gillar advent. Han har rännt omkring här å ropat STJÄRNA ända sen de kom upp. :)

Nu sover han dock den lilla kotten.

Martin står å målar fönstret i källartrappan. (ja, klockan halv åtta en fredagkväll!)

Tror jag ska passa på å läsa lite innan han är klar för vi ska titta på nån film sen.


Det har varit så skönt å va lediga allihopa, känns inte alls som det bara är fredag! :P


I morron ska vi till Mörrum å baka pepparkakor. Tycker det är en aningens för tidigt ännu, men det får gå bra.

Vi ska va där redan tio så förhoppningsvis hinner vi med nått mera en framåt eftermiddagen. Mycket man ska få till när man är ledig.


Boken var det!

Trevlig helg!

Av Lisa - 27 november 2009 19:12

I går fick Mia en dotter.

Mia som en gång i tiden var min allra bästa vän.

Hon som var den första som fick veta att jag var gravid men som sen aldrig har träffat Viggo.

Hon som var min bästa kollega å vi som sågs varje dag.

När det sedan blev hennes tur var allt redan över.

Jag fick reda hennes graviditet ryktesvägen å har missat allt runt omkring.


I dag känner jag mej på nått vis lämnad utanför, jag hade velat få ett samtal från BB å veta allt.

Jag vill köpa små klänningar å sitta tårögd vid tanken på det fina min vän gjort.


Tiden går å allt förändras, nu är det nog för sent.


Undrar om hon kände nått liknande när Viggo föddes eller om det bara är jag som rotar i historian?


I vilket fall som helst vill jag säga grattis, ett stort grattis till er som får upplevad det största!

Av Lisa - 27 november 2009 16:19

Efter en eftermiddag av blod, svett å tårar är alla stjärnor uppe.

Å dessutom kunde vi inte låta bli tomtarna, hela sju stycken fick äran att vara framme i år.

Är helnöjd nu, men det finns alltid lite smågrejer kvar. Som att bära ner lådorna igen,å stuva undan alla vanliga lampor.

För en gångs skull hade vi dock glödlampor till alla, men inget grenuttag till de två stjärnorna i "mellanrummet".

Klickbara bilder. :)

                 


Förmiddagen förderev vi med en runda till stan. Köpte blommor på torget å nya kalsonger till Viggo. :D

Han ska ha det hela tiden, å eftersom det lätt händer en å annan olycka behövde vi fler. :)

Han är dock super duktig på det här med toa nu. :) En blöja har gått åt i dag bara å den var bara pytteblöt, å sen har två par kallingar förvisso åkt i tvätten, men ändå. :)


Nu ska vi mysa vidare, skriver troligtvis ett par rader till sen. :)

Av Lisa - 27 november 2009 09:01

Gomorron på er!

Känns underbart att vara ledig.


Martin å Viggo kollar på Pippi i godisaffären på youtube på andra sidan bordet. :)

Jag sitter på min sida å pratar med, kan det klippet utantill nu. :)

Viggo älskar nämligen pippi just nu. Ska nog ge med mej i mitt restrektiva synsätt på barn å tv-tittande å ge honom pippi på dvd i julklapp.

Det är i allafall bättre än de konstiga program som visas för barn nuförtiden.

Jag snubblade över nått skit häromdagen där lerdjur skålade i varsin ölburk, drack å rapade efteråt å Martin hade sett nått annat där en ko skulle döda bonden, på BARNKANALEN?!

Mitt beslut att hålla Viggo långt i från tv:n som möjligt är verkligen inget jag ångrar. :D

Fast som sagt, lite Pippi har ingen dött av. :)


Anyway, i dag ska vi adventspynta. Stjärnor, julgardiner å blommor å krukor. :)

Tomtarna väntar vi nog med.

Är inte ett fan av tomtar så jag hinner tröttna innan jul om man plockar fram dom för tidigt.

Får se hur mycket annat vi hinner med. Jag vill in till stan å kolla lite blommor på torget å som vanligt hoppas jag på en runda i skogen. :)


Ser nu att jag döpte detta inlägg till att-göra-lista, det hade jag redan glömt, å nu kommer jag bara i håg två grejer som jag måste hinna göra innan den 1 december.

- Ringa å anmäla vår närvaro på Emilie å Peters bröllop.

- Slå in 24 små paket till Viggos adventskalender.

Det var ett par grejer till, men vad?


Nu ska vi ner i källaren å leta stjärnor! :)


Heeeej!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards