Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 2 december 2008

Av Lisa - 2 december 2008 19:24

Har varit i Mörrum å bakat pepparkakor.

Degen är godast men vi fick även med oss några stycken hem. :P

Tog bibblan på hemvägen eftersom de inte öppnade förrän halv fyra.

Men nu är boken lånad å ett moment mindre på att-göra-listan.

I morron ska jag till skolan 10-12 på föreläsning, tordag är det hel dag å fredag ska jag med ditt ett varv. :S

Jag kämpar på. :D


I dag är det tv-kväll. :) Men först ska jag få undan i sovrummet. Fick nån energi-flipp i förmiddags å började städa gardroben samtidigt som jag slog in julklappar, å jag hann inte riktigt klart...

Av Lisa - 2 december 2008 10:36

Förberedelsetid: 20 min Tillagningstid: 15 min Färdigt på: 35 min Ingredienser

12 cupcakes:
 
3 st ekologiska ägg
  2.5 dl strösocker
  1 tsk vaniljsocker
  50 g smör
  3 tsk pepparkakskrydda
  1 dl gräddfil
  2 msk kallt kaffe
  3.5 dl vetemjöl
  2 tsk bakpulver
  3 msk kakao av god kvalitet
  1 nypa salt
  100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
White chocolate frosting (12 cupcakes):
 
200 g vit choklad av god kvalitet
  200 g Philadelphiaost
Guld non-stop, strössel, silverkulor eller röda cocktailbär till garnering.


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med äggsmeten, tillsätt gräddfil.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao, och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).

6. Rör ner chokladen i smeten.

7. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.

8. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

9. White chocolate frosting: Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och låt svalna.

10. Rör osten krämigt tillsammans med den smälta chokladen. Låt stelna något i kyl eller frys.

11. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med guld non-stop, strössel, siverkulor eller röda bär.


 Såklart blev mina inte hälften s snygga som Leilas, men de var goa. :)

 


Av Lisa - 2 december 2008 10:00

Dagen började vid den helt sjuka tidpunkten 4.15

Bussen skulle gå 4.50 från Asarum kyrka. När vi svängde upp på Froarpsvägen(ca. 500 meter hemifrån) sprang en stor räv över vägen.

Ja ni läste rätt, det var så tidigt att den vågade sej ut, mitt i Asarum.


När bussen plockade upp oss fick vi veta att vi skulle åka med en annan buss från Bromölla å att våra platsnummer var 46 och 48...

Det visade sej att vi hade bokat allra längst bak, det hade jag helt glömt bort. Efter som vi ursprungligen skulle varit tre resenärer i vårt sällskap hade ingen annan bokat den resterande platsen i fyra-sätet å inte heller tagit Jajjas avbokade plats. Med andra ord, vi satt som kungar med ett exra säte var! :D Såklart hade vi hellre trängts med Jajja, men det var i allafall något positivt med det hela. :D

 

Självklart är bilderna arrangerade...

Såhär---->

 

Å såhär...

 

Är såklart en mer korrekt bild av mitt resesällskap...

Det blev en hel del mp3-lyssnade å jag kan konstatera att övergångarna i min spelare är helt lovely, vad sägs om pojkband--- D12? :D

Såklart tog batteriet slut precis efter bussen börjat köra hemåt. Men jag lånade Stinas i stället, också en salig blanding av olika stilar...

Batteriet i bägge våra mobil tog också slut, men vil klarade ringa Buffi när vi var i Mörrum så han kunde hämta oss....


Själva varuhus besöket flöt på bra, mycket folk såklart, men ändå inte så mycket som sist vi var där. Jag inhandlade lite klöder till mej själv utöver julkapparna. Men när jag kom hem satt de väl sådär, magen putar ut. :S Men jag kanske går ner, nån gång...? :)

Måste säga tta jag gillar personalen skarpt. Stina efterlyste en oversize-jeans skorta på herravdelningen(till sej själv då, hon kan nog mode... :D) å de gick till å med å hämtade en ouppackad till henne från lagret. Det kallar jag service. :)

Självklart valde vi fel kassa första rundan å förlorade faktiskt väldigt mycket tid på det, men så är det ju. Man kan inte åka dit å va stressad eller på dåligt humör...


Som sagt, jag är nöjd, fattig men det får man ta... :P

Av Lisa - 2 december 2008 09:51

Är tretton år å har precis börjat i sjuan, på högstadiet.

En ny värld fylld av nya spännande människor(läs:killar) har öppnat sej.

Högsta volym, jag dansar å är så lycklig....

Av Lisa - 2 december 2008 09:22

Jag är sur i dag, tyvärr. :SMin kära son har alltid varit ganska stimmig på nätterna, men den sista veckan har varit hopplös.:(Inte en enda timmes sammanhängade sömn å nio månaders sömnbrist tar ut sin rätt i dag.:(Jag blir tokig snart.Hade varit en sak om jag hade jobbat, gått till samma jobb, som man kan, med samma personer, som man känner. Men att gå i skolan i ny klass, med ny lärare å hela tiden försöka lära sej nya saker det kräver lite mer av hjärnan... Nog med pyl om det, jag hade ändå inte velat byta liv så jag får göra det så bra jag kan med det jag har...  I dag ska jag å Viggo till bibblan, måste låna en bok till skolan. Martin är i väg så vi ska gå, i regnet... Ska ta Martins regnkläder så det blir nog bra.Undrar varför jag inte köpte det till mej själv i Ullared tros?Eller allrengöring...?Ja, ja, det gick nog med pengar ändå. :) Men måååånga julklappar fixades i allafall. :DSå nu har jag bara nått småttigt till mamma, Stina å Martin kvar... Å Johan, Nellie, Susanne å Håkan--- Vad vill ni ha?  Nu ska jag lägga in lite bilder på datorn å ta mej lite frukost. :D
 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards