Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 21 december 2013

Av Lisa - 21 december 2013 20:38

Efterrätt å soffhäng framför tv:n å sova tidigt.
Så ser min plan ut för i kväll. :)

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag vilat mej i dag.
Men jag har ägnat mej åt avkopplande saker, å spenderat en massa timmar i köket. :)

I morron är det dags för jobb igen, å jag har hunnit bli starkare å piggare under de lediga dagarna.
Jag vill tro det i allafall. :)

Kram å gonatt på er! :)

Av Lisa - 21 december 2013 19:19

En vetekudde hämtad hos mamma å pappa har gått varm här i dag.
Den tillsammans med heatlotion(som jag inte hunnit hämta. :()å lite amatör-massage(å jo, jag ska boka in mej hos ett proffs!) kan bli min räddning från huvudvärksplågan... :)

Av Lisa - 21 december 2013 15:50

I kväll vankas det trerätters på Ekebergslundsvägen.

Pulled chicken till huvudrätt, pepparkakscheesecake till efterrätt å hemmagjord sushi till förrätt. :D


 

Dessa hemmagjorda sushibitar är underbara om ni frågar mej.


Å så här gör man:


Hemmagjord sushi.

Du behöver:

Till själva sushibitarna:

2 dl sushiris

2 msk risvinäger

1 msk strösocker

5 tunna skivor gravlax

wasabipasta


Sötsyrlig gurka med ingefära:

1 msk ättika

2 msk vatten

1 msk strösocker

½ gurka

ca 2 cm ingefära


Gör såhär:

Börja med den sötsyrliga gurkan:

Rör i hop ättika, vatten å socker

Skiva gurkan tunt å skär i små bitar å göra likadant med den skalade ingefäran.

Lägg gurka å ingefära i lagen å låt marinera i minst två timmar.


Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.

Blanda risvinäger å socker å häll detta över det kokta riset, å låt det svalna.

 

När riset är kallt å grukan färdigmarinerad är det dags att montera i hop bitarna.


Det gör man enklast genom att rulla små riskuddar med fuktade händer, klicka på lite wasabipasta på varje kudde, lägga en bit lax ovanpå wasabin å sen toppa med gurkan.

Vill man kan man servera japansk soja till att doppa bitarna i, men det går lika bra utan. :)


Ingen LCHF-mat precis, men jag unnar mej ibland, men jag kan varmt rekommendera ett mer LCHF-vänligt å snabblagat recept också med likande smak.


LCHF-sushi-bitar

Lägg ett par gravlaxskivor omlott på platsfolié, bred på en röra av wasabipasta å philadelphiaost, rullar i hop till en rulle med hjälp av plasten, å rulla sen rullen i sesamfrön innan den läggs i frysen en stund.

Vid servering skivas rullen upp till lagom stora mumsbitar å serveras med soja. :)

Av Lisa - 21 december 2013 11:20

Ledig dag med familjen.
Inspiration å vila.

Jag stökar i köket med lite av vare å njuter av tanken på att inte behöva gå utanför dörren om jag inte vill! :)

Av Lisa - 21 december 2013 10:22

I år kokar jag inte skinkan på spisen som jag brukar, utan testar den ungslagade varianten. :)
Jag gillar torr skinka jag, så det hoppas jag den blir. :P

Av Lisa - 21 december 2013 09:01

Här river vi väv innan frukost! :P


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards