Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 19 december 2011

Av Lisa - 19 december 2011 21:45

Har bokatin mej på mitt livs första spinningpass.

Iiiii vad jag är nervös.

På onsdag smäller det.

Nu ska jag f*n bli snygg! :)

(för det räcker väl med ett pass? :P)

Det har varit en ganska trevlig dag i dag faktiskt.

Jag har jobbat förmiddag, hämtade barnen vid tretiden.

Det gick smidigt i dag för Viggo stod redan i overallen när vi kom.

Leo han var också glad å pigg.

Eftermiddagen hemma var lugn å mysig å vi lekte med en massa innan jag ställde mej å kokade en laddning tomtegröt till kvällsmat. :D

Det går verkligen hem hos mina barn det. :D

Martin var bara hemma å vände för å köra å klippa sej så jag å grabbarna forsatte leka.

Inget bråk eller gnäll what so ever faktisk, trots tidig morron på förskolan.


Jag har inte gjort nått julgodis i kväll heller.

Men jag ska skålla lite kross av diverse slag innan jag lägger mej, för dansk råg bröd s-k-a jag baka innan lördag! :)


I morron är vi lediga igen(jobbar varannan dag hela veckan) å vi ska träffa våra Hofflanders innan de lämnar landet för ett tag för å fira jul på stranden. :)


Nu ska jag hänga lite tvätt sen väntar lite fix i köket, bädda rent sen sova. :D


Natti natti!

Av Lisa - 19 december 2011 18:32

Jag är verkligen inget större fan av skinka(om man bortser från luftttorkad som jag älskar).

Men julskinka, det äter jag, om det finns stark senap å tillgå. :D


För andra året i rad kokade jag min egen julskinka i år, det är absolut inget fel på de färdigkokta man köper, snarare tvärt om, men det var själva känslan jag var ute efter. :D

Till denna skinka är Stark julsenap ett absolut måste. :)

 

Det är på tiden att jag levererar recept tycker inte ni det?

Här har ni julens viktigaste! :D

Att koka julskinka

Skär ett kryss i svålen å stick ner en stek-termometer.

Täck skinkan med vatten å koka upp.

Skumma av å tillsät:

10 kryddpepparkorn.

10 vitpepparkorn

3 lagerblad

3 morötter

å en lök.

Låt skinkan sjuda under lock till den uppnått en innetemperatur på 72 grader, det tar ca en timme per kilo.

Ta upp skinkan omgående å skär bort svålen medans den är varm.

Låt svalna.

Om man vill ta till vara på spadet å göra dopp-i-grytan bör man kyla ner denna fort.


Griljering till skinka.

måtten är ungefärliga, det berorju lite på skinkan storlek, hur mycket som går åt.

1 ägg

3 msk grovkorning senap

1-2 dl ströbröd

2 msk socker

Blanda senap å ströbröd.

Pensla skinkan med ägg å bred över senap/strödbröd blandingen.

Griljera i ugnen tills det tar färg.


Superstark julsenap:

Blanda:

2 dl colemans senapspulver

1½ dl strösocker

2 dl vispgrädde

i en tjockbottnad kastrull.

Koka upp under ständig omrörning tills senapen tjocknar.


Vi har faktiskt redan ätit upp skinkan jag kokte förra veckan, men jag har inte blivit mättad än så jag ska se till å införskaffa mej en liten färdigkokt i morron. :D

Senap har jag däremot gott om, å jag har en vison om knäckebrödsbak.

Kan ni se det framför er? Julskinka, senap å hembakat knäcke? :)

Av Lisa - 19 december 2011 16:32

...är det julafton...


Såhär söta var min familj förra året!  



Är jag ensam om att sakna den där riktiga julkänslan?

Å varför blir det så?

Är det snön som saknas?

Tycker det har man ju klarat sej utan tidigare år liksom?


I kväll ska jag leta i allafall, efter den där känslan..!

Fixa julgodis å lyssnapå julmusik.

Men hur ska jag orkaå hinna göra allt jag vill?

På lördag är det liksom dags...






   


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards