Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under september 2011

Av Lisa - 28 september 2011 09:17

Vi borde va på väg för länge sen.

Men Viggo vill se klart Lilla djungelboken å jag vill dricka upp mitt kaffe.

Egentligen vill jag ärligt talat inte stressa i väg alls.

Men för barnens skulle blir det en sväng till ÖF i allafall.

I morron förmiddag däremot, då tänker jag inte boka upp oss på nått innan lunch!


Det verkar som jag redan i dag kommer bryta min egen pakt gentemot bilen.

Martin var ju å handlade i går, med det där som inte står på listan som jag alltid köper kom ju inte med.

Grädde, fil å creme fraiche fattas å smör, men det var tydligen helt slut hos leverantören!?

Knäckande när vi i vanliga fall brukar ha två paket minst i kylen. :D

Det kan därför hända att vi kör en sväng till Ica ändå.


Å i kväll ska jag träna å dit måste jag ta bilen.

Jag får chansa helt enkelt.

Foten kändes jättemycket bättre när jag la mej i går, men nu tycker jag det värker igen. :(

Men nu har jag vilat i mer än en vecka, å det har varken gjort till eller från så även på den punkten blir det en chansning. :)

För jag måste röra på mej, det går inte å komma i från...

Jag har faktiskt inte gått upp nått, utan är nu nere på minus fyra kilo i allafall så jag kämpar på!



Nä, dags å klä på sej jackan då kanske?

Än är det ingen sommarvärme här i allafall...


Ha en trevlig dag å lämna gärna en kommentar. :P



Av Lisa - 27 september 2011 20:41

Viggo har varit vaken precis HELA natten.

Eller kanske inte, men när han sovit har han drömt å skrikit eller sovit liggandes på mej, så jag har varit vaken PRECIS hela natten. :S

Leo vaknade zex men gick å mat-muta å somnade om till halv åtta.

Det gjorde tyvärr inte han nattrumlaren, men han stannade kvar i sängen åtminstone.

Undrar när det barnet ska börja sova om nätterna?

Det är ju liksom synd om honom också som aldrig får sova å jämt måste känna sej trött.


Precis när jag skulle fixa i ordning mej själv med kläder å smink var det näste mans tur å tokgnälla.

Leo var fullkomligt otröslig så det tog mej fyrtiofem minuter att bli klar.

Han fortsatte gnälla å skrika hela vägen till Sölvesborg.

Där, när han slocknade, på E22 i höjd med Sölveborg, börja den där otäcka lampan lysa på instrumentbrädan å bilen började tappa kraft.

Tack å lov var det 500 meter till en rastplats där vi fick stanna å starta om bilen.

Den repade sej så vi fortsatte mot vårt mål, Bromölla.

Där skulle Stina kolla soffa i möbelaffären å jag hade planer på att faktiskt investera i en varsin fin-tallrik till mej å Martin på MAIRO.


Soffan kollades, men det blev inget inköp i dag i allafall, å jag måste säga att de är inte speciellt sugna på å sälja i den butiken precis. Servicen är usel!

När vi kollat klar började Leo klaga igen så vi skippade Mario å tog Maxi i stället. Där köpte vi utflyktsmat å en varsin lurvtröja till grabbarna.

Jag inser att det inte blir MOLO-versionen i år heller, nu när bilen definitivt kommer kosta multum å laga...


Vidare till Hofflanders där barnen fick lite lunch å sen styrde vi vagnarna mot skogen. Som visade sej inte göra jättestor skäl för namnet skog. :P

Men det var mys ändå! :D


Mostern även kallaD Superwoman i högform! :)


Picknicken hade vi på altanen i stället å det gick lika bra det. :D

Vid tre packade vi i hop oss för å ha tidsmarginalen på vår sida.

Det visade sej behövligt för det blev ett stopp på samma rastplats på hemvägen också. :S

Precis i en omkörning högg det till å lampan tändes. :(

Jag som absolut hatar bilkörning å då i synnerhet på motorvägar(kalla mej gärna mes!) klarade mej faktiskt grymt bra, men det är ju också det enda positiva i historien!

Vi kunde ta oss hem, men jag vägrar röra skrället innan den är lagad så nu är vi ganska strandade här ett tag framöver, men så får det va!


När vi kom var barnen trötta å gnälla å det var total kaos.

Viggo ville bygga med små-legot men lyckades inte å Leo skrek som en dåre å visste inte vad han ville.

Jag hade huvudvärk så in i med.

Tack å lov hjälpte det med tro å när Martin kom lugnade bägge ner sej.

Vet dock inte vad det varit med Leo i dag. :(

Så ledsen hela tiden å inte alls sitt glada jag.

Han behöver säkert sova två gånger om dagen, men det är fullkomligt omöjligt.

I allafall om vi ska kunna göra något annat än å va hemma hela tiden.

Han sover ju i regel till sju-halv åtta å blir trött vis tio, då är vi liksom alltid på språng ju..

Usch det är verkligen krångligt det där...


Martin fick köra å handla i kväll då jag som sagt inte vill va i närheten av den där silvriga svikaren!

Jag skickade bud om en tidning, kände att jag var värd det efter den här dagen! :)



Den ska jag bläddra i nu innan dusch å läggdags.


Jag är besviken, det ska erkännas, över att det aldrig blir som jag tänker mej. :(

Visst det kan inte gå som smort jämt, men nu räcker det på ett tag.


Kan det bli lite mer lyckat i morron tror ni?

I sure hope so...! :D


Kram på er!  


Jag hade förresten besöksrekord i går. :D

Kul att så många tittar in, men ni vet väl att det blir ännu lite roligare om ni skriver en rad med? :D



 

Av Lisa - 27 september 2011 16:26

Vaken hela natten å en bil som slutar funka på motvorvägen, två gånger på samma dag dessutom.

Två gnälliga ungar(var av en som tydligen inte vill ha mej som mamma längre.. :() å ett tomt kylskåp.

Jag har haft bättre stunder, det ska erkännas!


Om jag inte brutit i hop innan kvällen så återkommer jag vid åtta eller så...

Ibland kan man känna sej bra bitter alltså...

Av Lisa - 26 september 2011 22:31

Jo jag är nästintill mållös!

Som sagt!

Malin Sörmlind är en underbar fotograf!

Viggo samarbetade som sagt i max em minuter, men det blev visst en hel del bra bilder även på honom å det är jag alldels särskilt glad över, för även om jag inte är i närheten av Malin, så fastar ju Leo i allafall än så länge även på de bilder jag tar. :D


Här kommer tre underbara smakprov från dagens fotogafering. :)

     

Om ni inte facebook-gillar Fotograf Malin Sörmlind kan ni göra det HÄR å inom kort händer det grejer på hemsidan också.

Dit kommer ni genom att klicka på bilden här nedan. :)


 

Bilder · Leo · Lisa · Viggo · Vänner
Av Lisa - 26 september 2011 21:05


Det här receptet hittade jag i Ica's medlemstidning Buffé (9/11) å jag blev sugen på å testa det av flera anledningar. :)

Dels för att det då är ett riktigt långkok(7 timmar!) som passar ypperligt för min fina lergryta. Det faktum att det innehåller dragon var även det en lockande faktor. För just dragon har jag ju hemmaodlad på lager.


Receptet på högreven följdes av ett på sås å så på en topping att servera ovanpå köttet.

Jag testade allt å det var verkligen en fullpoängare, kött så mört att det kan delas med sked å god sås. :D

Viggo som är en mygga i maten, men älskar allt vad kött heter åt tills det inte fanns mer å få. :D


Så recepten då.


Långkokt högrev.

ca 1½ kg högrev i hela bitar

1 gul lök

1 morot

2 kvistar färsk dragon(jag hade inlagd..)

2 lagerblad

5 vitpepparkorn

2 tsk salt

7 dl torrt vitt vin

vatten


Gör så här:

1. sätt på ugnen på 125 grader

2. Skala lök å morot å dela dem i grova bitar.

3. Pusta högreven å lägg trångt tillsammans med de andra ingredienserna i en ugnstålig kastrull (jag hade min lergryta) å häll på vatten tills det täcker. (jag tog lite för lite)

4. Ställ in i ugnen å tillaga under lock i 7 timmar.

5. Ta upp köttet å sila av 6 dl av spadet till såsen å lägg sedan tillbaka köttet i spadet.


Topping till köttet.

Blanda 3 finhackade schalottenlökar med 1 dl hackad persilja, 2 msk finhackad dragon å 2 msk finrivet citronskal.

Toppas köttet med blandningen innan serveringen.


Gräddig dragonsås.

6 dl spad från kött-koket

3 dl vispgrädde

2 schalottenlökar

2 msk finhackad dragon

2 msk finhackad persilja

salt vitvinsvinäger redning


Gör så här:

1. Koka i hop spadet tills det återstår hälften. Tillsätt grädden å koka i hop i ca 5 minuter.

2. Skala å finhacka löken å tillsätt den tillsammans med örterna.

3. Smaka av såsen med salt å lite vitvinsvinäger.

4. Red av såsen om den känns tunn.


Jag hade personligen inte en chans till nått finhackande då jag hade två pojkar på en pall jämte mej, var av den minsta av den är precis hänsyslös i sin jakt efter knivar å andra farligheter.

Min lök blev i större bitar å dragonen la jag bara i tillsammans med lite vinäger som den låg i.

Sen silade jag såsen innan vi åt den å det funkade utmärkt.

Nästa gång blir det däremot en liten avredning, det hann jag inte heller med nämligen. :D


Så, nästa gång när ni planerar att ha en höstmysig hemmadag, satsa på det här till middag.

Om ni som jag kommer i gång med koket för sent, å köttet inte blir färdig förrän halv nio på kvällen kan man med fördel värma köttet igen i sitt spad dagen efter å äta det vid en mer rimlig middagstid! :D


Av Lisa - 26 september 2011 19:58

  Det här var vad jag möttes av när jag ätnligen letade mej upp till sängen vid halv ett i natt. Jag tycker de är snäppet ännu likare de där två när de sover jämte varandra.

Tycker ni också det eller är det bara nått jag fått för mej?

Finare sällskap i sängen kan man i vilket fall inte få!   



Nä.

Jag befinner mej inte i nån gympasal utan ligger på soffan å suckar.

Tog ett gäng provskutt i vardagsrummet å kunde ganska fort konstatera att foten inte håller för träning i dag. :(

Sabla skit med, jag vill ju bli smaaaal!


Är såklart ruggit trött även i dag.

Höll ut till kvart över tolv å såg varenda minut av Dexter å kan bara säga m-a-g-i-s-k-t!

Det var värt det, flera gånger om alltså. :D


Som sagt så har Malin varit här i dag.

I egenskap av fotograf dagen till ära. :D

Viggo var inte så sugen på å posera precis, men det hade tydligen knäppts 800(?!) bilder här under eftermiddagen. :D

Hoppas förresten att ni lagt märke till min Malin-banner i marginalen? :)

Jag gör såklart gladligen reklam för mina vänner, men jag kan garantera att Malin inte bara är en fantastisk vän utan även en fantastisk fotograf! :D

Det har jag bevis på i min header! :)


När Malin åkte vidare tog vi en sväng till lekplatsen.

En såndär upplevelse ska jag erkänna, då Viggo skulle cykla dit å det är kanske inte hans starkaste kort. Speciellt inte så sent på eftermiddagen. Men ändå, det är ju alltid trevligt å träffa Sandra. :)


Jag fryser å huttrar i kväll igen.

Ska försöka värma mej i duschen nu, sen ska ni få ett underbart middagstips. :D




Av Lisa - 26 september 2011 18:18

  Så snygga var jag å Anna precis innan vi begav oss till Karlmans med en flaska champagne som färdkost.

Stina var snäppet lite snyggare, så hon fick inte ens va med på bilden. :P


Total frånvaro på bloggen hittills i dag, det hör inte till vanligheterna det. :P

Jag har haft ett fullspäckat schema i dag, Öppnis, finbesök av Malin+kamera å sen en lekplatsdejt med Sandra å grabbarna.


Nu sitter jag i soffan å velar angående träningen.

Jag vill, jag vill, jag vill, men foten värker som fanken, även när jag inte gör nått nu. :S

Jag vill ju inte köra dit å sen inte genomför passet...

Men jag vill ju som sagt motionera.

Usch vad svårt å veta vad man ska göra..!

Har en timme på mej å fundera ut hur det blir...


Skriver mer senare!

Hoppas ni haft en bra dag!


Av Lisa - 25 september 2011 19:39

Okej.

Jag erkänner mej för gammal för å va ute å rumla till klockan fyra om nätterna. Framför allt då om man sen stiger upp fyra timmar senare. :D

Jo, det var värt det, kvällen var som sagt toppen, men det ska dröja innan jag lämnar hemmets trygga vrå på den här nivån igen. :)


Klockan är snart åtta å det är redan mörkt ute. Det kallar jag höst det.

Jag ligger på soffan å trötthetsfrossar å huttrar.

Dagen som passerat blev inte riktigt som planen var,

Loke hade fått feber så vårt besök uteblev. :(

Vi försökte värva med oss Hofflanders till Nytorpet men lyckades inte å fattade då beslutet att stanna hemma i trädgården i stället.

Grilad korv blev det i allafall, fast hemma vid köksbordet å med coleslaw till :D

Men jag kan erkänna, att om Martin velat ha pizza hade jag inte varit sen å hänga på. :P


Annars har vi mest drällt runt, lek både ute å inne å så har Viggo fått en el-polis-motorcykel av sin farfar som han då provkört titt som tätt. :D

Solen har strålat å vädret har varit underbart!

Hoppas det håller i sej till tisdag när vi ska till skogen. :D


Rent svampmässigt går det däremot ingen nöd på mej, för jag fått en hel korg med trattisar leverad till mej som M å P plockat i stug-skogen. :D De var till å med rensade å klara. :D

Lite ska det bli soppa på nästa helg, då Martin ska till Tyskland. :)

Då är det ju läge å frossa sånt som min man inte gillar. :D


Nu ska jag linda min filt hårdare runt kroppen å blunda fram tills tio.

Då smäller det, DEXTER-final. :P


I morron har vi som vanligt planer på ÖF å på eftermiddagen händer det en annan små-spännande grej, men det får ni läsa om  i morron det. :D


Gonatt! :D



Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards