Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under maj 2011

Av Lisa - 28 maj 2011 12:44

Känner mej fortfarande ledsen å helt off.

Viggo är dålig å jag har letat jackor å skor till barnen utan framgång.

Känner mej ganska värdelös just nu.

Återkommer när allt känns roligare..!

Av Lisa - 27 maj 2011 21:05

Den här dagen blev allt annat än det jag tänkt från början.


Vi tar det från början.

Leo har varit hostig om kvällarna ett par dagar nu å när han vaknade efter morronluren vid tio tyckte jag att rosslet i bröstet som han haft tidigare var tillbaka.

Bestämde mej för att åka på vårdcentralens drop-in å kolla upp det i säkerhets skull.

Sagt å gjort, körde först in å lämnade Viggo hos Stina så han slapp följa med.

Det var ingen kö alls så vi fick hjälp fort.

Jag hade räknat med att få ungefär samma besked som sist, dvs

lite trånga luftvägar men inte mer än vad som är normalt för småbarn..

Ack så fel jag hade, jag gick där i från med ganska mycket mer.

För det första tog de både halsprov å blodprov på honom den här gången. inget av dessavisade nått.

Däremot konstaterades det att min stackars lilla son har en släng av falsk krupp orsakad av förkylningsvirus å med hem hade vi två olika inhalations-sparyer å en åttadagars-dos med Betapred.

Jag bestämde mej även för å byta vårdteam då både sköterskan vi först träffade å läkaren sen var toppen.

Varför ska vi gå å tillhöra de läkare jag avskyr när vi har rätt å välja?!


Efter sjukhusbesöket bjöd Stina på mat.  

Hon å Viggo hade varit både på Guldfynd å på torget å ätit mjukglass å allt hade funkat hur bra som helst.

Dessutom hade de köpt blommor till mej för att jag var så gullig. :)

Försökte lägga Leo i Stinas säng,men nixpix, han skulle då rakt inte sova där.

När vi kom hem vid halv två däckade han som först.

Viggo som vaknat upp på den gnälliga sidan av sängen i morse var trött å frusen å fick kolla på film, men somnade innan vinjetten var slut å kändes varm å febrig.


Hann liksom inte väcka honom då för i samma veva kom en tvättmaskinskillen med en ersättningsmaskin som vi ska ha medan de försöker laga vår igen..?!

Jag vill helst aldrig mer se skiten, men LG verkar inte ge upp...


När det var fixat å jag lyckades väcka Viggo kunde feber konstateras hos honom å jag stod plötsligt med två sjuklingar till barn som båda var hungriga som vargar.

Efter en anigens stressad matlagning lugnade i allafall Leo ner sej.

Å Viggo's alvedon började också verka i samma veva som mamma å pappa kom för å hämta pajen jag å Viggo bakat till dem å som vi egentligen tänkt köra dit med innan de kom hem men inte hann med mitt i allt.

De var bara inom en snabbis men mamma hann meddela att hon pratat med logopeden på jobbet som trodde att Viggos stammning inte var vanlig oskyldig barnstammning utan the real deal.

Ungefär då rasade allt, i allafall inne i mej.

För det blev ännu värre när Martin läste på en annan sida än den jag varit inne på å där man uppmanas söka hjälp direkt å att barnen riskerar att få bestående språk-funktionshinder å att väntetider till logopeder är långa m.m

Jag har så dåligt samvete att jag kunde dött av det!

Min lilla fina pojke.

Han som alltid pratat så bra stammar jätte-jätte mycket å kan kanske fortsätta göra det resten av livet, bli mobbad å skrattad åt å svårt å prata inför andra å få det kämpigt i livet..?!

Jag vill bara ta honom i famnen å hålla honom där å skydda honom!

Fy f*n vad jag mår dåligt. :(

Det kommer skyllas på mej för en förskola kanske hade kontaktat logoped tidigare å jag inte gett honom den möjligheten.

Jo, i kväll dömer jag mej själv stenhårt, men jag vill hans bara hans bästa å att han ska slippa lida å bli ett fall för andras dömande liksom, han lider liksom inte själv av det än men in rädsla är ju att vi å andra ska göra det svårt å värre för honom.

Såklart måste detta komma upp en fredagskväll också, när ingen hjälp finns å få.

Men på måndag ska jag ringa bvc å kräva remiss...!

Det värsta är att jag verkligen inte har ignorerat det heller, utan till å med frågat på bvc där det mest rycktes på axlarna.

Men nu ska jag stå på mej...!

Jag vill bara gråta känner jag å just denna delen var inlägget blev så rörigt, men nån kanske fattar hur jag menar...


För att helt byta ämne så kom Martin hem med en present till sej själv å Viggo(å i framtiden även Leo..) i dag i form av ett Nintendo Wii.

Jag blev inte överexalterad det medges, spela tv-spel när man är tre år, det klingar inte helt rätt i mina öron, men Viggo tyckte bowlingen var kul i allafall. :) Men det kommer vara ytterst begränsat med spelande för hans del så länge som det är möjligt..

 

Jag har fått låna Saras Wii-fit å ska se om jag lyckas stjäla nån minut å test det. Kanske är det ultimat för mej, kanske inte...?

Jag vill ha nått frågespel typ buzz, men det finns nog inte va?


Morrondagens tur till Bromölla får vi ställa in med tanke på smittorisken från Leo's sida i allafall.

Viggo hade ingen feber när han la sej i kväll så det verkar bara varit en tillfällig febertopp å de där misstänkta prickarna har inte blivit fler heller... Mycket märkligt det där...


Nu ska jag sippa i mej lite vin å se BB, sen ska jag sova å hoppas på en bra mycket bättre morrondag...


Ska bara tala om en sista grej.

Min bebis är inte så liten alls längre, i dag har han rest sej upp flera gånger helt själv. :D

Rest sej mot grejer då alltså. Så duktig.   

    

Av Lisa - 27 maj 2011 08:58

Bah vad det är svårt å komma på rubriker i mellanåt..! :)


Jo, i dag är det fredag om nån missat det faktum. :P

Vi ska nog bara va hemma å drälla runt, trotsa blåsten å hoppa på studsmattan å fixa lite småplock.

Vet ni nått konstigt?

Viggo har fått ungefär tio stycken nya vätskefyllda blåsor, de flesta på ryggen, som ser ännu mer ut som vattkoppor än de han hade för två veckor sedan med den stora skillanden att dessa nya inte kliar alls.

Kan det va så långsökt att det är riktiga vattkoppor nu, å att han blev smittad för två veckor sedan när vi träffade andra med koppor?

De kliar som sagt inte, men man blir ju minst sagt förvirrad...

Om detta är koppor vad var det då för kliande prickar han hade förra gången?

Vi får avvakta dagen å se hur det utvecklar sej!

Lite svårt å se, men vad tror ni..?

I vilket fall som helst ber jag om ursäkt för om vi smittat ner nån stackare som inte ville ha koppor..  


Hoppas vi ska slippa regn i kväll så vi kan grilla lite kött. :D

Inhandlade lite fläskfilé i går som jag tänkte marinera å se grilla. :)

Vet inte alls vad vi ska ha till dock, men nått ska vi nog kunna hitta på. :P

Matmuffins kanske, eller risotto? :)

Efterrätt blir det i allafall, i form av panacotta, mjölkchoklad såklart. :) Det var länge sen nu. :)

Vad ska ni äta i dag?


Jag verkar ha lyckats med min vetesurdeg, wiho wiho. :P

Får se om det hinns med nått testbak med denna o helgen, vill göra nått gott typ grekiskt lantbröd. :D

Vi har dock en del andra planer för helgen.

Morrondagen ska vi till Bromölla på förmiddagen å på kvällen kommer Håkan. :)


Söndag är det morsdag, å då ska vi träffa Martins mamma.


Dessutom måste här städas av ganska rejält å mina små paprikaplantor måste planteras om. :D

Om jag känner min lilla man rätt kommer han klippar gräset när han kommer hem, det är ruskigt långt nämligen.

Men det är inget om man jämför med häckarna runt tomten...


Där vi bor brukar dessa klippas två gånger om året.

Men helt emot praxis hann vi inte med att klippa vår i höstas, Leo föddes å sen prioriterades det liksom bort.

De får vi sota för nu när allt slagit ut. Häcken ser ut som en vildvuxen djungel är jag håller på å skämmas ihjäl varje gång vi är ute.

Men vi lär av våra misstag å tänker hädanefter ALLTID klippa häcken när det är bestämt så..! :)


Nog svamlat! :)

Nu ska jag göra lite nytta.

Trevlig helg på er!



Av Lisa - 26 maj 2011 22:00

Den 4 juni ska jag (håll i er nu) på fest..?!

Bara det är ju konstigt i sej men det allra konstigaste är nog att jag längtar. :D

Såklart har jag som inte har nått i garderoben ens till vardags absolut inga kläder som passar till fest, inte som inte är för små för mej i allafall.

Den här gången kan inte mammas garderob rädda mej heller.

Jag har spanat runt lite efter en klänning lämpad för ända målet å efter att ha kollat en snabbrunda hittar jag i allafall dessa fyra...


  1. Svart klänning från H&M

2. Grön tunika från Gina Tricot

3. Rosa tubtops-klänning från Gina Tricot.

4. Rödrutig klänning från Lindex.


Vilken gillar ni bäst?


Sannigen å säga så har Sandra varit så gullig å redan köpt den rosa åt mej nu när hon är i Helsingborg.

(tack snälla!)

Men alla fyra känns lite roliga nu till sommaren tycker jag nog, utom då möjligen den svarta även om den är snygg så känns den ju inte så rolig i den bemärkelsen. :)

Samma Sandra tipsade mej senare om Bonprix,

där fanns det hel massa finti en prisklapps som passar min mammapennings-plånka med. :D

Men nu håller jag ändå tummarna för att jag ska kunna pressa in mej i den rosa klänningen å hålla i resten av pengarna denna månaden. :D

Av Lisa - 26 maj 2011 21:26

Då så, då var det dags för torsdagskväll igen.

Å jag är lika trött som jag brukar på just denna veckodag.

Sista dagen innan helg i morron, helg som innebär rejäl avlastning i vardagen i å med att Martin då är ledig! :D

Ligger å surar lite för jag är kaffesugen!

Å jag är så pass mycket kärring att det inte kommer på tal att dricka det nu såhär sent.

Jag kommer längta ända till i morron bitti. :D

Vilka problem va? :)


Dagen har varit fullspäckad från början till slut.

Johanna, Amanda å Emilia kom hit vid tio.

Lika trevligt som alltid å lika stimmigt som vanligt. :D

De små barnen tycker bägge att de kan stå å de stora lekte fin fint den allra mesta tiden. :D

Fick i hop en liten lunch i form av amerikanska pannkakor å sen blev det en runda till lekplatsen. :D

Tack för i dag flickor. :)


När vårt varmvatten kom tillbaka tog grabbarna ett bad.

Å som ni ser tyckte i allafall den mista av dem att det var väldigt roligt. Speciellt när storebror dök, då skrattade Leo högt... :D

(tyvärr blev det bara mobil-bilder...)


Efter kvällsbestyr å barnläggning mötte jag upp både Stina å Emelie på Coop. :D 

Å för första gången ever checkade jag in där på FB. :D

Vad gjorde man innan smartphonen fanns? :P

 

Inte tog man sånna här bilder i allafall. :D

Fyllde bilen med tre kassar mat, blöjor å briketter å fick lite fint socialt umgänge på köpet. :D


En väldigt trevlig dag över det hela taget, trots den där torsdags-tröttheten. :D

Leo's sömn har varit total upp å ner-vänd som befarat, men i morron är vi nog back on track å stiger upp vid sex igen. :P


Nått som bekymmarar mej lite just nu är dock Viggos stammande.

Han har ju gjort det till å från, men i går i dag har det varit ganska extremt.

Tack å lov så ger han inte upp, å vi väntar in honom när han inte får fram det han vill säga.

Jag vet att det kommer gå över å att vi hanterar det rätt, men rädslan att detta ska förfölja honom längre än normalt finns ju ändå där...


Dagens goda nyhet är att LG har lovat oss att tvättmaskins-helvetet ska bytas ut! :D

Jag ropar dock inte hej än, men det verkar ju mer lovande än ännu mer lagning!


Nu blir det duschen, sen lite BB till innan vi sover för att vakna till fredag! :D

Av Lisa - 26 maj 2011 09:15

Tio i fem vanknade Leo i morse.

Jag ju inte precis sugen på å stiga upp då, framför allt inte eftersom torsdagar är jag min-tröttdag.

Martin steg upp vid fem å gav Leo välling å då somnade han om, hör å häpna, å vaknade först halv åtta! :)

Viggo var förståss vaken från sex å framåt, men honom kunde jag åtminstone hålla kvar i sängen. :D


Leo brukar ju somna igen vid åtta, men sover då först nu, så vi får se hur det ska gå med det vanliga rutinerna i dag. :)


När jag tvättade Leo efter frukosten insåg jag att det var i dag som varm-vattnet inte skulle funka här.

Drygt, men det får ju gå.


Vi väntar in vårt besök som kommer vid tio å vädret verkar ganska lovande. :)

Kan bli en bra dag tror jag! :D

Av Lisa - 25 maj 2011 22:07

Jomenvisst, det kan man verkligen säga.

Att den här dagen gått upp å ner, svajigt minst sagt.

Det har hänt en hel massa mysiga grejer å ett par riktiga pissgrejer rent ut sagt.

Vi tar dem först så har vi det ur världen sen.

Mattan ser fortfarande ute som f*n, en rejäl grådaskig kaffefläck.

Jag hade dessutom var så dumt att lämnat spejflaskan med möbelrentet kvar i gilletsugan å den hade sen Viggo gått lös med på ALLT när han var ensam här nere. En helt oduglig box-fjärrkontroll belv resultatet av detta. :S


Ungefär samtidigt som gilletugan var färdigtorkad hörs ett bekant å ororväckande ljud från tvättstugan.

Å ni kommer inte tro mej nu, men visst f*n var det vatten som sprutade från maskinen. IGEN.

Den som skulle va så lagad.

Allt som kan bytas är utbytt hette det.

Har skickat ett småargt mail till LG-snubben å hoppas på att han ringer Martin fortare än kvickt...! :S

Jag blir så förbannat trött alltså!!!


I övrigt har det hänt en hel del trevligt i dag också. :)

ÖF var det lugnt å mysigt på, inte farligt mycket folk alls å vi hann med både prat å lek.

När vi kom hem sen ringde Stina å ville komma å hänga.

Hon önskade sej även nått gott i matväg så det fick bli filmjölkslimpa. :)

Mamma kom även inom på ett litet lekbesök å Stina stannade på middag å joinade även på kvällens runda.

Det blev Graneforsrudan å Sandra var också med i kväll å Anna med då.:)

Å tro det eller ej men hon lydde å stannade hemma å väntade på oss så behövde inte leta efter varandra. :D

Jag hade tagit på mej fullt regnskydd men fick lämna kvar byxorna redan hos Anna å det var en väldigt mysko svart(eller blå?) skåpbil som smög omkring på graneforsvägarna, men det var ändå en trevlig promenix. :D


Nu ska jag krypa ner å ladda inför morrondagens trevliga planer.

Då hoppas vi på regn å blåsfritt när flickorna Olsson kommer hit. :)


Natti natt! :)

Av Lisa - 25 maj 2011 08:24

Han sitta ner fem minuter innan Viggo lyckades välta ut en full kaffemugg över hela mattan i gillestugan. :S

Den är beige å det kommer inte gå å få bort allt, men jag har gjort vad jag kunnat med möbelrent å vatten.

Tur jag har lock på muggen, så Viggo inte brände sej å tur att soffan är svart/grå så inte den med blev förstörd.

Roligare kan man ha, men det är bara å torka å gå vidare. :)


I dag ska vi gå till ÖF.

Solen skiner än så länge, men det är ganska blåsigt tycker jag.

Men som sagt, promenera ska vi.

Måste komma i håg å gå inom Reptil å hämta paketet i dag å så inom Konsum å köpa potatis som jag glömt nu två handlingar i rad.


Tänkte vi skulle ha lax till middag i dag.

Är sjukt dåliga på å äta fisk nu förtiden, men vi har en hel del i frysen.

Just lax älskar jag egentligen å i dag blir det klassikern, stekta kotletter med pressad potatis, smält smör å ärtor. :) Mmmmm! :)


I morron är jag sugen på å göra riktig chili, alltså med nötkött å en massa hetta. :)

Har både vanliga chilis å habanero's i kylen nämligen.

Cravings som sagt, stark mat å ost var det just nu. :D


I dag kommer förhoppningsvis mina efterlängtade pengar! :D

I kväll eller i morron ska jag handla ännu mer mat.

Ensam så man kommer i håg allt, kan använda inköpslista å slipper bli utstirrad eller blängd på..!


Mycket mer hade jag väl inte å förtälja.

Ha en bra dag!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards