Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under maj 2011

Av Lisa - 24 maj 2011 22:30

Japp,

Vi kom efter en rysare till bilfärd å en felkörning(trots gps...) fram till familjen Hofflanders place. :)

Där väntade Hanna å hennes Noel å lilla Ella. :)

Malin å hennes Ludwig var också på plats.

Dagen var till å med en större fullträff än jag förväntat mej. :D



Viggo var lite reserverad till en början, men sen såg jag inte till honom så mycket mer. :D

Han fann verkligen en vän i Noel å de lekte som sagt utan inblandning av oss. :)

Leo var dock lite si å så med, somnade en kvart för att sen vakna, vägra somna om å va aningens pipig.

Jag blev lite ockuperad å lite tystare än mitt vanliga jag, men jag hade super trevligt ändå. :)

Det får vi snart göra om tycker jag. :)


Malin lät mej prova hennes monster-kamera å nu är jag ännu mer säker på att jag MÅSTE ha en egen.

En systemkamera! Vill, vill, vill! :)


Leo ställde gladligen upp som fotomodell både när jag skulle prova å när Malin höll i kameran. :)

De två som följer har jag lånat av henne.


Fatta så fina bilder hon tar,..!!

Kolla in hos Malin vettja!


Leo 8 månader!

   

Tack för i dag allihopa!




Bägge barnen tvärdäckade i bilen hem å Viggo blev såklart drygare än drygast å lägga i kväll.

När han väl somnat mötte jag upp Anna för kvällspomenix.

Eller nej, det är inte helt sant, för hon hade gått för å möta mej i stället för å stanna så vi gick om varandra. IGEN! :P

Ett telefonsamtal(eller två för jag missade första. :)) sammanstrålade vi i allafall i regnet.

I en timme gick vi gott å väl, lite nytta hoppas jag det gör också. :)


I morron ska vi till ÖF, det är sista veckan innan avslutningen å sen sommarlov så vi får passa på. :)


Nu ska jag ta tag i mej själv å asa mej upp till sängen.

Natti natt!

Av Lisa - 24 maj 2011 09:13

Jag å Viggo är färdigduschade.

Tacopajen står i ugnen.

Väskan är packad.

GPS:en programerad.

I dag ska vi äntligen komma i väg till Bromölla å träffa Hanna å hennes kids å Malin. :)

Hoppas det ska bli trevligt, men det förutsätter jag nästan att det blir. :)

Kunde dock va trevligt om Bromölla bjuder på bättre väder än Asarum just nu, för här ösregnar det...


Jag som skulle komma i säng tidigt i går la mej väl runt elva som vanligt. Men somnade, det gjorde jag inte för Leo drog i gång å pratade.

Tillslut fick han välling å somnade då.

Jag tror han lider grymt av de där retfulla tänderna som ligger å gnager.

Han åt knappt i går, så det var väl inte så värst konstigt att han var hungrig i natt.

Nu får vi verkligen hålla tummarna för att de tänker bryta igenom snarast möjligt så han kan bli sej själv!

I morse var det nämligen samma visa, det börjades prata vid fem...

Tror det skulle gynna å införskaffa en mörkläggningsgardin till Leo's fönster med för han tror ju det är morron med så fort det ljusnar. :)


Vi fick ha Martin hemma hos oss lite i morse å det är ju aldrig fel. :)

Viggo blir så glad när pappa är kvar när han vaknar. :)


Nu vaknar minstingen här.

Time to move alltså!

Hej svej så länge! :)

Av Lisa - 23 maj 2011 20:52

 


Det finns en hel uppskö av recept på just denna mackarnas macka, men såhär gjorde jag. :D


Du behöver:

Till två portioner.

2 grillade kycklingfiléer.

4 skivor lantbröd.

Salladsblad.

Skivad rödlök

1 paket knaperstekt bacon.

Dressing:

Hemmagjord majonäs(

2 äggulor, 1 tsk vinäger, 1 msk dijonsenap, 2 dl rapsolja, salt+peppar, vispa å tillsätt oljan i en jämn stråle)

1 liten vitlöksklyfta

1 tsk curry.


Börja med att grilla kycklingfiléerna.

Vi gjorde våra på grillen, men det funkar såklart med ugnsgrillade(stek dem först för å få lite yta, å låt dem bli klara i 180 gradig ugn i ca: 30 minuter) eller köpta, färdiggrillade också. :D

Gör dressingen å ställ den i kylen.

Stek baconet knaprigt.

Ringla lite olivolja på brödskivorna å stek dem knapriga i en stekpanna.

Lägg bröd, salladsblad, kycklingfilé, dressing, lök, bacon, lite drssing till å sen en brödskiva på toppen.

Stick igenom ett grillspett. :D

Njut!


På tal om mackor å mat, så planerar jag nästa steg inom mitt för tillfället vilande surdegsbakande, en vetesur. :)

Här ska bakas grekiska lantbröd. :P

 

Av Lisa - 23 maj 2011 20:24

Bara för att jag skröt i morse å påstod mej vara pigg å klara mej med minimal sömn så har jag varit galet trött hela dagen.

Skulle säkert somna om jag gick å la mej redan nu..

Är inte det typiskt? :)


Vi har haft en trevlig eftermiddag trots tröttheten.

Anna å Maja kom hit å hoppade studsmatta å vi tog en promenad upp till Djurängen.

Där hade de redan stängt för dagen, men vi hälsade lite på Åsnorna å Viggo fick springa i skogen. :D

Jag fattar inte varför vi inte bara går den där halva kilometern oftare, han bara älskar ju att springa  där bland träden.

Det ska jag komma i håg fram över. :)


I kväll har båda barnen varit väääldigt segsomnade, Leo allra värst. :S

Jag hade egentligen tänk fixa pajen som ska med till Bromölla i morron, men efter som det var så oroligt så sparar jag det till i morron förmiddag.

Känns inte så kul om man måste springa mellan köket å barnens rum eftersom Martin inte är hemma så.

Men som sagt, jag ordnar den i morron. :)


Nu ska jag skriva in i allafall ett recept sen blir det bara tv-tittande resterande av kvällen. :D Ska nog försöka komma i säng vid tio i kväll. :D


Om nån mer än jag funderat på det här med dragonen, har jag uppdaterat det inlägget med en lösning. :)


Av Lisa - 23 maj 2011 14:00

 

Slickepott å burkar från Tupperware.

Svarta skålar från Höganäs.

Grillpanna.

Mandolin.

Turkosa skålar från Le Cruset.

Av Lisa - 23 maj 2011 13:15

Japp, vi tar en lugn minut här nu.

Alla är totalt slut efter ett besök på ett knökfullt ÖF, pakethämtning på gatukök i lunchtid å ett bråk-besök på Coop. :S

På det sistnämnda stötte vi på Stina, men det var ändå mest kaos.

Viggo som bara gjorde tvärtemot vad jag sa å en trött å hungig Leo på det.

Sen att folk tyar blänga med, vad f*n är det om liksom?

Har vi inte rätt å handla mat bara för barnen syns å hörs eller..?

Nått Me&I-paket blev det inte hämtat, utan det får jag ta vid ett annat tillfälle helt enkelt..


Väl hemma hann jag slänga i Leo en macka innan han däckade å min egen lunch blev också macka som jag åt stående medan jag höll på med tusen andra grejer...

Hade väl egentligen behövt röjja lite överallt, men jag vilar lite nu ändå. :) Eller ja, sitter ner i allafall.

Viggo kollar på Alvin å gänget å vilar till det lite han också.

Kan behövas... :D


Verkar som Anna å Maja kommer inom å hämtar upp oss för ett besök på Djurängen. :)

Har aldrig varit där så det kan bli kul. :)


Nu ska jag kela lite med Viggo innan disken ropar för högt. :D



Av Lisa - 23 maj 2011 09:02

Här sitter vi å väntar in Leo.

När han vaknat ska vi köra till Öppna förskolan.

I dag regnar det inte, men det ser inte så varmt ut ute än.

Kanske blir det annat i eftermiddag. :)


Vi ska som sagt köra i dag, vi ska uträtta lite ärenden efter ÖF nämligen.

Hämta paket från DHL, min chilisås å krydda som vi har glömt hela helgen å så ett Me&I-paket som levereras av Schenker å därför hämtas på ett annat ställe.

Dessutom måste vi handla lite snabbt med, grejer till en enkel tacopaj som vi ska ha med oss till Bromölla i morron.

Jag är verkligen makalös på det där med handlandet, i går var Martin på Ica på morronen, å jag var två gånger på Coop. :)

Får se vilket det blir i dag. :D


På tal om mataffärer är jag minst sagt sugen på att gå på invigningen av Willys på onsdag. Martin skrattar dock ut mej när jag nämner det, men vem passa bättre där än jag? :D

Undrar om de tänker ha självscanning?

Tvivlar ändå på att vi ska bli några storkunder, det ligger för långt i från där vi bor, men invigningen hade som sagt varit kul. :)


I natt har Leo varit vaken igen. :/

Han låg å pratade i sin säng men somnade om, utan välling efter en stund.

Tråkigt att han kommit ur fas, har liksom vant oss vid å sova i allafall sex timmar nonstop. :)

Det verkar dock som jag klarar mej på mindre å mindre sömn. :)

Är uppe till halv tolv nästan varje kväll, men är inte tröttare för det. :D


I kväll ska Martin spela Korpen-boll igen så jag blir ensam en stund när barnen lagt sej, då blir det mer blogg för er som är intresserade! :)

Hej så länge!



Viggo fick rida på Skånes djurpark.

En anigens hög häst, men det gick bra ändå. :)

 

Av Lisa - 22 maj 2011 23:00

Det är ett helt år sedan vi gifte oss.

Ett år?!

Det måste va det snabbaste året nånsin.

På ett vis känns det betydligt längre sen å på ett annat känns det som i går.

Då fanns inte ens Leo, å även fast det har känts som han alltid funnits sen första minuten så är han trots allt bara åtta månader.

Det sägs att allt går mycket fortare med barn nummer två å det är säkerligen sant, men jag noterar Leo's framsteg betydligt mer än vad jag la märke när Viggo var bebis.

Jag har lärt mej att uppskatta varje minut med dem nu, å att förlorad tid aldrig kommer tillbaka.

Jag njuter mycket mer av Leo's bebistid å det är därför jag vill bromsa.

Han blir stor för fort. Det händer nya grejer hela tiden å han bemästrar mer å mer.

I dag satte han sej själv upp från liggande, det kändes väldigt stort.

Nu var meningen inte att bli så där djup på söndagskvällen, men det känns i hjärtat att jag inte tog till vara på Viggo mer när han var så liten, det är därför jag njuter så av att ha honom med hemma med oss å få vara mer närvarande.

Mina älskade små killar, vad vore jag utan er..?  


Den äldre killen i mitt liv har övergett mej för sängen, men jag är fortfarande lite väl uppe i varv efter min å Annas kvällspromenad.

Det var vi, paddorna å regnet. :)

 

I kväll var det egentligen kvällen då vi skulle åka inlines.

Eller, Anna skulle åka å jag skulle mest försöka överleva. :)

Nu satte regnstormen stopp för just inlinsen, men den hindrade oss inte från en promenad. :)

En timme senare känns det ruggigt bra att vi verkligen gjorde det. :)


Dagen i övrigt bjöd på lite av varje.

Viggo ringde hit sin mormor på förmiddagen, men dissade henne fullkomligt när hon väl var här.

Men då fick Leo desto mer mormor-tid i stället. :)

Stina joinade också å tvättade sin bil hos oss.

Hon övertalade även oss att följa med på kalas hos vår mormor eftersom våra andra planer blev ändrade till nästa helg.

Sagt å gjort.

Vi kom till Ronneby vid halv tre å vid tjugo i fyra körde vi hem igen. :)

Under den dryga timmen han Leo först bajsa igenom sina byxor sen kräka ner hela sin skjorta+jackan.

Han fick åka hem i bara blöjan, för några extra kläder hade vi såklart inte med. Tur det är sommar. :D

Vi andra hann äta ungefär tio kilo kakor å dricka lite kaffe å Viggo han leka med ett förstoringsglas. :)

 

Väl hemma kom barnens farfar en runda å sen var det dags för barnen å sova.

Martin å jag åt en ruggigt god söndagsmacka(, i form av club sandwich som ni får recept på i morron) framför Mästarnas mästare.

Som för övrigt blev en besvikelse, Limpar i final å inte Kenny, trist tycker jag nog...


Nu ska jag krypa ner jämte min lilla man däreuppe å ladda inför en ny vecka. :)

En vecka med en massa kul planerat. :D


Gonatt!




Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards