Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under februari 2013

Av Lisa - 20 februari 2013 14:16

Jag har skrivit å skrivit å skrivit.

Bloggpausat lite i mellanåt, men knapp tagit mej tid att äta.

Å nu är jag så gott som klar. Bara genomläsning å reflektionen kvar tills i morron!

Att det skulle sitta så långt inne att det blir panik såhär i sista minuten? Hopplöst.

Ändock, skönt att det finns ett slut på det hela. :D


Sitter å planerar dagens middag som kommer bestå av thai-mat.

Friterade kycklingbitar, friterade jätteräkor, jasminris, jordnötssås å sötsur sås.

Hoppas det blir så gott som jag tänker mej. :)


Nu ska jag slå i hop mina böcker, gå ut å skotta undan den nya snön å sen hämtar jag hem barnen igen. :D


Kram å hej så länge!

Av Lisa - 20 februari 2013 13:19

I början av förra året började Martin må dåligt.

I maj gick han till doktorn för att ta redan på vad som orsakade värkande leder å en extremt påfrestande trötthet.

Efter flertalet besök å provtagningar som visade på vitaminbrist fick vi lagom till semestern beskedet att det var just glutenintolerans som orsakade Martins besvär.

Vi la omgående om hela kosthållningen å Martin har sen dess uteslutit all gluten.

Hans värden ökade, men är fortfarande inte helt bra.

I fredags var vi hos en dietist för att få tips å råd angående just glutenfri mat.

Eller rättare sagt, vi trodde vi skulle få tips.

Men det vi fick var det här...

 

En bunte broschyrer från diverse företag som säljer glutenfria produkter.


Första frågan var om vi kollat internet... Eh? Say what? I brevet från läkaren där vi fick beskedet stod det: du har celiaki, glutenintolerans, å bör lägga om din kost, sök på internet.


Å till att börja med poängterade dietisten att man måste va strikt med sin kost, annars fortsätter tarmarna att ta skada.

Jag ilsknade till lite å menade på att efter vad du säger kan vi inte har gjort mera rätt än vad vi gjort.

Då mjuknade hon å sa att det tar tid för kroppen att läka även fast man varit noggrann.


Det som förvånar mej mest är att hon hade ingen mer att rekommendera än de produkter som är modifierat glutenfria.

Inte ett ord om allt alternativt som finns såsom kokosmjöl, mandelmjöl, rismjöl osv.

På den punkten kunde vi bra mycket mer än henne.

LCHF-recept, främst gällande bak-alternativ är enligt min mening en guldgruva när det kommer till glutenfritt.


Anledningen till att jag skriver det här inlägget är att det kanske, kanske kan hjälpa nån annan att få en diagnos, för glutenintolerans hos vuxna behöver inte alls ge de typiska magbesvären som man kanske tänker på i första hand.

Martin har varit sjukligt trött, det är det centrala, å i efterhand tror jag han haft fler symtom som berott på det här, bla blåsor i munnen som han till å med sökt vård för för flera år sen.


Av Lisa - 20 februari 2013 11:26

Jag vill har vår, sommar å jord under naglarna. :)

Solmogna tomater å örtkryddor direkt från krukor på altanen.


 



Kunde jag bara inte låta bli att beställa hem ett gäng fröpåsar till.

Från:

 

De har allt man kan tänkas vilja plantera. :)

Av Lisa - 20 februari 2013 11:07

Hurra, hurra, hurra,

jag börjar se slutet på uppgifterna å det har flutit på bra hela förmiddagen! :D

Pausar lite nu.

Tittar ut på snön, fryser å drömmer mej bort...

 


Av Lisa - 20 februari 2013 08:20

Har lämnat barn å skottat undan ett nytt lager med snö.

Satt på kaffe å bänkat mej vid datorn.

Å här ska jag sitta tills jag hämtar hem barnen igen vid tretiden.

Det vore ju f*n om jag inte kunde få klart den där uppgiften nu.

Har i morron å så fredag förmiddag med på mej, men jag hade gärna sett att det som ska skrivas ner är klart redan i eftermiddag så jag kan läsa boken om handledning med nån reda sen.


Det får bli morronens rapport.

Nu in i dimman. :)

Av Lisa - 19 februari 2013 18:42

Siffermemory på Bamsesidan! :)

Av Lisa - 19 februari 2013 16:21

"Leo, nu vill jag att du städar undan de här böckerna, bär dem till ditt rum."

"Jag inte kan det! Jag för liten!"

 

 


Gah, detta barn kommer starkt bidra till att jag åldras i förtid! :D

Av Lisa - 19 februari 2013 13:53

 

En bild från i helgen, där Viggo visar upp sin nya t-shirt, från bus och rackartyg.


Turen till pulkabacken då.

Vilken katastrof. Det gick som en dans på vägen dit.

Men efter ett åk satte Leo i gång å vråla. :(

Vi fick ge upp å dra oss hemåt ganska omgående.

Viggo var så duktig å ordnade å drog bägge pulkorna hem medan jag fick bära på Leo. :(


Nu laddar vi inför turen till Ica.

Kan sluta hur som helst...

Men vi måste handla, så det finns ingen återvädo. :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards