Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 6 december 2015

Av Lisa - 6 december 2015 20:13

Vi firar av detta veckoslut med äta skinkmacka å inleda säsong 5 av VD! ;)

Av Lisa - 6 december 2015 18:36

Att göra senap är ett måste i dena här familjen i juletid.
Har provat en hel uppsjö av varianter själv å så brukar pappa göra minst ett par sorter varje år. ;)

Rom-senap kvalar nog dock in som favorit å är med i vårt julfirande för minst tredje året i rad. ;)

Till 1 burk senap behövs:
1/2 dl senapsfrön(bruna i år, ta vad ni gillar. :P)
1/2 burk colemans senapspulver
1 1/2 dl råsocker
1/2 msk ättika
2 1/2 dl vatten
1/2 dl mörk rom(typ Captain Morgan.)
Salt.

Lägg senapsfröna i blöt.
Koka upp senapspulver, ättika, socker, vatten å salt.
(Man kan ha i vetemjöl också om man vill ha en hård-hård senap, men det har inte vi förståss. ;))

Sjud i ca 20 minuter.
Rör då å då.

Ta från värmen å tillsätt fröna(silade!) å rom.
Häll i burkar å ställ kallt.

Känns senapen lös behöver ni inte oroa er så mycket för den saken för den stelnar en hel del när den kallnat! ;)

Av Lisa - 6 december 2015 15:43

Årets skörd. :D

Av Lisa - 6 december 2015 10:26

När jag äntligen orkade masa mej upp från sängen vid nio möttes jag av tända ljus å dukat bord.

Å så vad Martin i full gång med att koka vår julskinka. ;)
Jag blev så glad för jag hade legat där i sängen å oroats över hur just skink-koket skulle hinnas med. :D


Nu är frukosten nere å min alltid lika effektiva make är ute i trädgården å vinter-fixar.
Jajjamen, den 6 december som först, bättre sent än aldrig, eller hur? ;)

Själv stannar jag inne tills det är dags å bära å ska ge mej i kast med den här högen av tidningar i jakt på receptet på min favorit-senap. :P

Der blir mycket julkänsla här i dag.
Vi ska nämligen till Mörrum för det årliga pepparkaksbaket vid lunch.

Ha en bra söndag så hörs vi sen! ;)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards