Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 14 mars 2013

Av Lisa - 14 mars 2013 20:44

 

Ännu en mobilbild.

Jag bara måste bli bättre på att använda min fina systemkamera!

Skärpning.

Hur dålig bilden än må vara så var moussen guddomlig.

Den bästa jag gjort tror jag till å med.

Så testa detta mina vänner.

Helst genast. :D

 

Jamie Olivers chokladmousse.

225 gram choklad, hackad.

75 gram smör i kuber.

3½ dl vispgrädde

2 ägg

1 msk amaretto(mandellikör, nom nom nom.)

2 msk honung

 

Smält choklad tillsammans med smör över vattenbad. Tag skålen av värmen.

Vispa grädden löst.

Vispa ägg å honung i en annan skål tills det blir ljust å pösigt.

Vänd ner amaretto, chokladblandningen å grädden försiktigt.

Ställ kallt i minst en timme.

 

 

 

Av Lisa - 14 mars 2013 20:24

 

Okej, inte den bästa bilden, men ändock, en bild.

På kärleksmums, utan gluten. :D


Glutenfria kärleksmums.

150 gram smör

1½ dl mjölk

3 ägg

3 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

3/4 dl kakao

2 tsk bakpulver

2½ dl jyttemjöl

 

Glasyr:

75 gram smält smör

3/4 dl kaffe

½ kakao

1½ msk vaniljsocker

5 dl florsocker

 

Sät ugnen på 175 grader.

Smält smöret åblanda med mjölken.

Visp ägg å socker pösigt.

Blanda de trorra ingredienserna å rör i hop allt till en jämn smet.

Grädda i ca 20 minuter.

Blanda i hop glasyren och bred den över den varma kakan, toppa med kokos eller strössel.

 

Som synes är det här ett helt vanligt recepet men med jyttemjöl i stället för vetemjöl.

Det går dock inte att byta ut rakt av utan mängden jyttemjöl ska va ungefär 3/4 av vad receptet säger gällande vetemjöl.

Jag är verkligen nöjd med det här mjölet hittills å dessa kakorna smakade å kändes precis som om de var bakade med vanligt mjöl. :)

Nästa grej jag ska testa är nån form av småkaka eller choklate chip cookies. :D

Här i Karlshamn säljs mjölet på Coop!  

 


Av Lisa - 14 mars 2013 19:48

 

Ruggigt fin tulpanbukett på vårt köksbord. :D

(världens bästa tips är att ha lite potatismjöl i vattnet så växer de inte på höjden!)

 

Jahaja.

Jag är som synes loss ur snön. Men det krävdes en insats från en styck svärfar å två förbipassaerande starka karlar.

Jösses säger jag bara, vad maktlös jag kände mej.

Tack å lov var vi klara med studierna tidigare än vad vi trott så jag var åtminstone inte stressad. :)

Förmiddagen å en stund till spenderades med basgruppen på bibblan. Vi skrev klart vårt arbete så nu har jag bara lite finlir kvar på den individuella uppgiften, sen är den här kursen med klar. :D

 

När jag hämtat hem barnen lagade jag som sej bör middag.

En väldigt lyckad sådan i dag vill jag påstå. Färskostfyllda ajvar-biffar, som jag lätt ska göra igen. :D

 

Ligger på soffan nu å hade som vison att se Jamie Oliver, som jag har en liten besatthet av just nu, men det visade sej va konståkning i stället.

Inte fy skam det heller tycker jag allt. :D

 

Nu ska jag dock ta en duschpaus här. :D

 

I morron väntar jobb å såklart fredagsmys innan den lediga helgen. :D

 

Kram å hej på er!

Av Lisa - 14 mars 2013 18:33

Av Lisa - 14 mars 2013 16:35

Utan att ha varit ett dugg intresserad under resans gång får jag nog lov å säg att det här är min vinnare! :D

Även fast jag är ganska förtjust i vinnarlåten å Begging med. :D

Å Ulrik med förståss.

Jag gillar (små)pojkarna, alltså. :D

Av Lisa - 14 mars 2013 16:05

Sprang inom cubus för att byta Leos byxor, å hux flux stod jag där kassan med två toppar å ett par jeans till mej själv...?! :)
Fortsatte i samma bana å hittade ytterligare än topp på h&m! :)
Plötsligt händer det eller vadå? :)

Av Lisa - 14 mars 2013 14:13

I en backe å kommer inte loss...!
Ansluter mej omgående till "hata snö-skaran"!
Vilken jävla skit!

Av Lisa - 14 mars 2013 09:02

Ute möttes vi av det här.
Kvarglömd kaffekopp å snö.
Inte mycket att säga om.
Vi står ut å inväntar den riktiga våren så länge! :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards