Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 10 juli 2010

Av Lisa - 10 juli 2010 20:06

Här kommer receptet på brödet vi åt till frukost.


Orginal receptet:


1/4 pkt jäst
5 dl kallt vatten
1 tsk salt
½ dl pumpafrö
½ dl solrosfrö
3/4 dl vetekli (gärna grovt)
1 dl grovt rågmjöl
8 dl vetemjöl
2 tsk brödkryddor


Smula jästen i en bunke.
Tillsätt lite av det kalla vattnet och rör tills jästen har löst sig.
Tillsätt resten av vattnet, salt, pumpafrö, solrosfrö, kryddor, rågmjöl och vetemjöl.
Arbeta ihop degen, som ska vara kladdig.
Täck bunken med en plastfilm.
Ställ den i kylskåpet över natten.


På morgonen:
Sätt ugnen på 200 grader.
Klicka ut kletiga deghögar på en plåt med bakplåtspapper
Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter.
Låt bullarna svalna på galler.


Jag ersatte pumpafröna med linfrön (för Viggos skull) å istället för vetekli slängde jag i lite dinkelflingor.

Perfekt sätt att få nybakat bröd till frukost in no-time. :)

I morron lutar det dock åt att det blir nått bakpulverbröd.

Kanske stompa, som bakas i stekpanna. :D

Av Lisa - 10 juli 2010 19:49

Vi åkte som sagt till Mien i morse redan.

Var där strax efter tio å kom hem vid sju.

Har haft en underbar dag fylld med en massa bad. :D

Jag har trivts som en fisk i vattnet för att uttrycka det fyndigt. :P

             


Viggo har njutit i fulla drag av det varma vattnet han också. :D

Simmat å hoppat från bryggan. :)

 

Å som ni ser badar Martin med. :D

Han slog till å med på stort å hoppade från den stora stenen. :)

Den sidan av min make vill jag gärna se lite oftare. :)  *blink, blink*


När vi inte befunnit oss på bryggan eller i sjön har vi varit uppe i Håkans sommarstuga å ätit grillat gånger två. :D

 

Viggo somnade i bilen på hemvägen, han var så trött, så trött.

Men vad duktig han har varit i dag. Testat gränser, javisst, men lyssnat när vi sagt till honom å varit solstrålen själv. :)

Detta älskade barn.

När vi åt middag ville han bara ha kött.

När Martin erbjöd honom potatis svarade han klockrent: Nej tack!

Högst väluppfostrad alltså. :D

Vid ett annat tillfälle stod han å ropade på mej: Kom Lisa, kom Lisa. :D

Han har blivit så himla stor. Man fattar det knappt.

Klichigt så det förslår, men s*tan vad snabbt det går. :)

 


Nu ligger vi i varsin soffa å väntar på fotbollen.

Jag är väl inte överengad, men det är så svalt å skönt här nere. :D

Å trött är jag, som vanligt. :)

Skönt å bara ligga här å va ledig. :D

Hoppas ni haft en bra dag. :)


Av Lisa - 10 juli 2010 09:40

Jag står nästan inte ut.

Luften står stilla å det är 30 grader.

Vet att man inte ska klaga på sommaren, men jag har aldrig varit mycket för värme.

Om man inte ligger vid havet vill säga.

I dag bär det av till det näst bästa, sjön Mien.

Skulle kört vid lunchtid, men vi svettas i hjäl här så vi tänker strax köra. :D


I dag har vi semester. :D

Har firat med lyxfrukost, nybakta frallor(som ni får recpet på i kväll, mmmm. :D) å ricotta panncakes med nyplockade jordgubbar i. :D

Underbart, å jag är fortfarande proppmätt. :)


Hoppas ni njuter på ert håll.

Sommarkramar från en lycklig familjen Arvidsson. :)


Bad vid Mien en sommarkväll förra året. :)

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards