Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2014

Hur gör ni med det här?

Av Lisa - 25 augusti 2014 16:26

6-åringen tvärvägrar att äta middagen som serveras.

Han är extremt kräsen å tjurig med mat den där.
(å har alltid varit. å ja, det är till stor del vårt fel..)

Jag var själv likadan fram till jag var över tjugo.
Å jag ver att det förändras å jag vet också att oavsett hur kräsen jag var som barn fick jag ett matarv med mej.

Men jag vet ändå inte vad jag ska göra just i stunden..

Tvinga honom till bordet?
Låta honom va hungrig?
Servera annan mat å vänta ut hans matmognad?


Någon annan som har eller har haft samma problem?

 
 
Lisa - mamma till Knut, Agnes & lillebror William

Lisa - mamma till Knut, Agnes & lillebror William

25 augusti 2014 19:01

Vi har 4 regler vid vårat matbord, har en lapp hängandes bredvid köksbordet och på lappen står reglerna. Dom måste alla som äter hos oss följa. Vi skrev vi för att Knut slängde ofta i sig maten och sprang direkt bort från bordet, det gillade vi inte. Så nu sitter alla kvar vid bordet tills alla ätit färdigt, även om man inte äter maten.

- Vänta tills alla ätit färdigt, man får inte gå från bordet först alla ätit färdigt.
- Man får inte ropa, skrika, bråka eller flamsa när man äter. Man sitter på rumpan, äter mat och pratar som vanligt utan att ropa eller skrika.
- Man får inte leka eller ha leksaker på bordet när man äter. Leksakerna ska vara på golvet, i lekrummet eller i Knuts och Agnes rum.
- När alla ätit färdigt då dukar man bort sin tallrik, sitt glas och sina bestick och säger tack för maten.

Oftast fungerar våra måltider perfekt! Har vi besök eller middagsgäster funkar det inta alltid lika bra. Och även om man inte vill äta, så måste man sitta vid bordet och det är tills alla ätit färdigt. Ibland så säger Knut att han inte är hungrig och inte vill äta, men han får ändå komma och sätta sig och nästan direkt säger han att han oxå vill ha mat. Han har nog aldrig suttit vid bordet och inte ätit.

Mina barn är inte kräsna och har alltid ätit all mat, så jag har aldrig haft problem med sånt. Men jag har personligen en regel som jag alltid kommer att följa, man äter på den mat som serveras och jag lagar aldrig enskild mat åt någon som inte tycker om maten! Det är ett big no no i det här huset! Då får man hellre gå hungrig.

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

Lisa

25 augusti 2014 20:56

Tack för ditt utförliga svar. :D

 
Ingen bild

Tilla

25 augusti 2014 21:50

Usch ja de är inte roligt! När Milo blev skadad iof bara de ställde till de mycket men med ett barn som man fått stoppa från att äta oss ut huset ville inte äta något! Till slut gjorde vi som så att vi satt en stund och sedan visade vi på klockan att när visaren är på den siffra dukar vi undan o sedan äter vi om tre timmar igen. Funkade faktiskt jätte bra, han åt sällan upp iaf men de blev inget tjabb! Sen åt han oftast vid nästa mål men inte alltid. Fick lära mig att barn svälter sig aldrig vilken va skönt att intala sig ibland när han knappt åt något på hela dagen:-( lycka till!

Lisa

25 augusti 2014 21:52

Tack tack! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards