Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under november 2013

Av Lisa - 28 november 2013 09:43

Goförmiddag på er! :)

I dag har jag det tajtaste av tidscheman.

Ska in till stan å ta en den där körtkorts-bilden å springa inom KappAhl å köpa morronrockar åt barnen i julklapp.

Å när jag ändå är inne i stan ska jag försöka leta fram någon på Väggaskolan's expedition å formellt anmäla mej till kursen jag redan har påbörjat så smått.

Förhoppningsvis hinner jag med ett litet studiebesök på Björkhalla innan jag börjar jobba med.

Helst av allt skulle jag vilja träna också, men det får bli ett snabbt pass i dag, om det ens blir nått alls.


Det verkar som det är en hel massa julgrejer som fått fötter under året som gått.

Hittar nästan ingenting, men ska försöka rota fram den silvriga dörrkransen åtminstone. :D


I vilket fall måste jag sätta lite fart nu.

Svepa kaffet å slänga mej i duschen. :D


Ha en härlig torsdag!

Kram å hej!

Av Lisa - 27 november 2013 22:02

Boken är utläst å det är fotboll på tv.
Då får man roa sej med annat.

Slå in adventspaket till exempel! ;)

Av Lisa - 27 november 2013 19:32

Det har varken blivit nått julgodis gjort eller nån glöggkokad här i dag.

Istället har jag läst ut min bok å så har vi då byggt å byggt å byggt på den där polisbussen. :)


Å så har jag bestämt med Angelica att hon å flickorna ska komma till oss på måndag, å att vi förrutom att äta lunch, leka å prata även ska ge oss i kast med ett litet julgodis-bak.

I LCHF-style. :)


Jag har redan hunnit spana, å fastnat för följande:

Saffransmuffins.

(fast jag är lite anti sötningsmedel, det är inget jag sysslar med på daglig basis, utan då låter jag hellre bli sötsaker helt å hållet, eller äter en mindre mägd men det kan va spännande å testa ändå. :))

Pepparkakstryfflar.


Å så lutar det åt Raw-foodbollarna som gjort innan.

Här har ni receptet på dom.


Rawfood-bollar.

1 dl mandlar.

1 dl hasselnötter.

1 dl cashewnötter.

2 dl kokosflingor.

Mixas till mjöl.


ca 15 stycken dadlar

2 msk kakao

2 msk kaffe(eller vatten)

2 msk honung

˝ tsk vaniljpulver.

Mixas i hop med nötmjölet.


Tillsätt eventuellt lite vatten, om smeten är för torr.

Rulla bollar å rulla dem i kokos.

Ställ kallt en stund innan servering. :D

 





Av Lisa - 27 november 2013 18:45

Jo, vi håller fortfarande på! :)

Av Lisa - 27 november 2013 14:08

Den gigantiska polisbilen, men inbyggt kontor! :)

Av Lisa - 27 november 2013 10:27

Kollar på klockan här inser att hon hunnit bli halv elva?! :)

Vi har inte hunnit med så mycket mer än å äta frukost so far.

Viggo var som vanligt vaken redan vid sextiden medan Leo har funnit tjusningen i att sova på morronen å vaknade som först vid halv nio.


Vi ska ta oss en hemma/vilodag i dag tänkte jag, för vad som återstår av veckan innebär förskola, jobb å en utflykt till Kalmar. Fullt ös alltså.

Då kan det sitta fint med lite vila, kolla film, bygga lega, sworkitta, koka glögg å göra nått julgodis. :D


Barnen sitter bänkade vid varsin tv å jag tänker faktiskt hälla upp en skvätt kaffe till å läsa en stund i min bok. :D


Ha en bra dag, så hörs vi om en stund. :)

Av Lisa - 27 november 2013 09:50

Tillslut lyckades jag leta på rätt ställe.

Å fann mitt eftersökta glöggrecept. :D

 

 

Per Morbergs roséglögg. 

Sjud 5 dl tranbärsjuice tillsammans med 1 dl honung, 1 dl råsocker, 1 påse glöggkryddor, 1 bit vaniljstång å saften av ˝ citron.

Lägg i en liten bit ingefära när grytan tagits av plattan å låt saften dra under lock över natten.

Blanda sen saften med en flaska Morbergs rosévin.

    

Värm å servera med skållade mandlar å torkade tranbär istället för de traditionella russinen. :)

 

Av Lisa - 27 november 2013 09:09

Var det nån mer än jag som gjorde Per Morbergs variant av roséglögg förra året?!
Rosé, tranbärsjuice å glöggkryddor minns jag.
Men inga mängder eller tillvägagångssätt...
Kan någon kanske hjälpa mej ur denna kris? :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards