Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av Lisa - 8 augusti 2013 21:13

Ni vet ju sen innan att jag är hemskt förtjust i mina grannar.

I dag hyllar jag de faktum att de har en trettonårig son med koll på det här med datorer.

Han har räddat min, välsignat mej från reklam-pop-ups å fått bort segheten. :D

Jag är så tacksam!   

 

.....................


Jag var ju lite inne på hur olika våra barn är i jämförelse med varandra.

Kan ju inte precis påstå att jag kan använda mina tidigare erfarenheter med barn nummer två.

Leo är nämligen så olik Viggo till sättet som det är möjligt å bli.

Just nu håller han på å driva mej till vansinne med allt han hittar på, å värst av allt är att inget biter på honom.

Han gör precis som han vill å när man tillslut(efter mer eller mindre pedagogiska andra försök) blir riktigt arg, då skrattar han bara! Galet provocerande!

Jag jobbar på å försöker va stenhård, för jag är väl medveten om att vi inte har krävt i närheten av samma saker från Leo än vad vi gjort av Viggo vid samma åldrar.

Nu känns det dock som det är hög tid för att försöka få lite ordning på den ungen med. :)


Det lite tragikomiska i det hela är att Leo har förmågan att trollbinda å flörta med alla i sin omgivning så den sidan vi ser av honom visar han inte tillsammans med andra

Nån som där emot märker hur alla gillar Leo är Viggo å jag märker hur han blir obekväm å "störig" å lite dissad när alla tycker att han bror är så söt.

Det är nog min största svårighet som förälder det där, att bevisa för Viggo att han kan få uppmärksamhet på ett positivt sätt när vi träffar andra om han bara är sitt vanliga mysiga jag.


 

 

En orädd Leo

å

en försiktig Viggo.

Olika som sagt.


Våra underbara ungar!

De bästa i världen!

  


Av Lisa - 8 augusti 2013 21:04

 

Ni får hålla till godo med samma bild igen. :D


Tänkte delge er det absolut bästa receptet på Cesar-dressing av dem jag har testat. :)

2½ dl olja

1 ägg

½ msk vitvinsvinäger

1 msk vatten

1 vitlöksklyfta

1 msk dijonsenap

ca 1 msk citronsaft

salt å peppar


1 dl riven parmesan


Mixa alla ingredienser utom osten tills dressingen blir vit å fluffig.

Rör ner parmesan å blanda med romansallad, ungsstekta kycklingfiléer(hela i ugn, uppskivade när de är klara) eller räkor.

Toppa med halverad körsbärstomater, knaperstekt bacon å stekt hallumi eller krutonger.


Så gott! :)

Min favvosallad no. 1

Av Lisa - 8 augusti 2013 19:50

Konstigt nog känner jag mej tröttare i kväll än jag gjort efter någon av de tre dagar jag jobbat.
Gissar på att det beror mest på vädret, å på hur uttråkade barnen (å jag) blir av det.

Har precis avslutat kvällens göromål å ska ägna mej å avkoppling för resten. :)

Kram å hej! :)

(En face-bild måste vi ju ha! :P)

Av Lisa - 8 augusti 2013 17:52

(Gi-vänlig)
Cesarsallad! :)

Av Lisa - 8 augusti 2013 14:14

Jag håller på att väcker liv i min surdeg som vilat i kylen ett bra tag.
(Kan stolt skryta om att den har ett gäng år på nacken nu! :))

Å som ni ser på bilden så finns det nästintill ingenting som bananflugor har sån crawing på som just surdeg.

(Möjligen just bananer då kanske, eller plommon, som vi också har i köket!)

Sörjan i det gröna platsglaset är det absolut bästa jag upptäckt under min tid som flugjagare(även den har ett gäng år på nacken! :P)

Det är en blandning av outspädd saft,vinäger, ättika, honung, vatten å lite diskmedel.
Flugskrällena älskar det å drar sej dit på stört å inom ett par timmar upp till ett dygn blir det helt flugfritt! :)

Av Lisa - 8 augusti 2013 11:30

Gah.

Vi har en såndär dag ni vet, när allt mest känns drygt å tråkigt å man aldrig kommer till skott.


Kan efter förmiddagen konstatera att jag har en femåring som nästintill oförmögen att ha tråkigt eller göra något ensam.

Två minuter går det på sin höjd innan han strå jämte å tjatar efter sällskap eller retar å terrar sin bror brist på annat.

Jag känner igen det väl, å tror det är en kvalificerad gissning att mena att Viggo är en kopia av mej som fem år.

Å inte har det gått över heller förresten, även om jag kan uppskatta att vara ensam nu som vuxen så kan jag inte påstå att mitt behov av det inte är särskilt stort.

Dessutom har vi nog servat hans behov önskemål om leksällskap ganska rejält genom åren, dels när han var ensamt barn å sen när vi var hemma med Leo å har väl kanske inte fått chansen att lära sej hantera det där med att ha tråkigt...


Leo däremot är det helt annat med, ända sedan han var bebis har han kunnat å trivts med att leka själv.

Även där har väl hans uppfostran å det faktum att han föddes som nummer två ett finger med i spelet, men han har en sådan personlighet också, som gärna drar sej undan å leker ensam. :)


Nu har jag faktiskt gett dem tillåtelse att vila framför en film, å än så länge ligger de intill varandra å kollar på Robin Hood.

Själv njuter jag av tystnaden å känner hur energin återvänder till mej! :)


Regnet fortsätter falla men jag hoppas att de slutar så jag på något vis(viggo på cykel, leo i vagn?) kan stilla mitt motionsbehov(det behövdes bara en PW för att bli sugen på fler!) efter att jag bjudit barn på lyx-lunch i form av våfflor. :D


Men först ska jag joina mina små i ryggläge en stund! :)


Hörs igen!

Hej så länge!


(aaaaah datorn segar igen å registrerar inte alla bokstäver, vilket för ett inlägg till ett frustrerande evighetsgöra!!!!! :(

Om jag bara kunde fatta varför!?)

Av Lisa - 8 augusti 2013 09:28

I går publicerade jag tre inlägg.

Vart å ett innehållande bilder på mitt face.

Det besparar jag er i dag. :)

 


Här vaknade vi upp till grå himmel å duggregn.

Inte mycket till badväder tyvärr men nått annat får det ändå bli.

 

Känner mej redan lite utschasad, sliten efter jobbstarten å matt i huvdudet eftersom öronen inte fått en lugn sekund sen vi vaknade...

Försöker tanka lite energi i att sitta ner med i kopp kaffe, men barnen har kriser å katastrofer på löpande band så gnälliga maaaaaammmmmaaaaaaaaa-rop ekar mellan väggarna på Ekebergslundsvägen 6 i dag...

Tycker de är stora nog att klara sej en liten stund själva å utan underhållning från mej...

 

Hoppas det lugnar sej, men risken är stor att vädretspåverkan gör mej gnälligare än barnen, tycker redan rastlösheten kryper i kroppen(efter en mulen morron bara, herregud, hur ska jag överleva den riktiga hösten?!)

 

Lutar åt att vi tar en sväng till Mörrum, kolla lite längs med ån, leka på lekplats å kanske äta en glass. :)

 

Nu ska jag spana runt en snabbis sen är det dags att klä på sej å ta tag i dagen.

 

Hoppas ni har en bra dag. :D

Kram å hej!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards