Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 26 augusti 2012

Av Lisa - 26 augusti 2012 21:39

Alltså herregud.

Jag är så trött att jag inte ens orkar läsa i fatt vad jag missat i bloggvärlden medan jag jobbet.

Försökte lite, men minns inte ens vad jag läst..?!

Har haft en intensivt långpass på jobb å jag kan minst sagt påstå att jag gjort skäl för min lön. :D

Arbetsbelatsning har ökat rejält, men hellre det faktiskt än att inte ha nått å göra. :)

I morron ska jag dit igen, men sen är jag ledig en dag i allafall. :)


Nu ska jag duscha av jobbdammet, sen ska jag försöka mej på å sova.

Hjärnan verkar avstängd nu så jag har hopp om att kunna varva ner.

Sen kan man ju bara hoppas på en lite lugnare miljö i sovrummet i natt. :)


Kram på er!

Av Lisa - 26 augusti 2012 10:08

Här kommer receptet på pajen vi serverade till efterrätt i går.

Receptet kommer från boken Vinterns söta.

När man läser receptet ser det kanske lite krångligt ut, men i det stora hela går själva pajen ganska fort å slänga i hop.

För mej tog det lite längre tid, bottnen ska göras av "choklad-småkakor" å hade jag haft möjligheten hade jag valt nån form av färdiga kex, typ ballerina kladdkaka eller liknande.

Nu gick inte det efter som min make gått å blivit glutenintolerant, så jag fick baka glutenfria chokladsnittar innan jag gav mej i kast med själva pajen.

 

 

Pajdeg:

20 små kakor med chokladsmak

2 msk kakao

25 gram smält smör

Kör i matberedare.

Tryck ut i en springform å ställ i frysen.


Fyllning:

5 dl vispgrädde

1 burk marshmellowsfluff

några droppar pepparmyntsolja

röd karamellfärg

1 dl polkagrisar

Vispa grädden å blanda försiktigt med marschmelleowsfluffen å smaka av med några droppar pepparmyntsolja.

Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en separat skål å ställ åt sidan.

Krossa polkagrisarna i en mortel. Blanda ner den i den större mängden kräm.

Ta ur skalet ur frysen å bred polkagris-grädden över bottnen.

Färga krämen i den seperata skålen med karamellfärg(jag tog rosa pastafärg..) å klicka ut denna oven på den vita krämen i formen..

Ta en kniv å gör ett virvlande mönster i krämen.

Ställ i frysen å låt stå kallt i minst fem timmar.

 

Ta fram minst 15 minuter innan servering å garnera med polkagrisar.

Servera med chokladsås.


Chokladsås

125 gram mörk choklad

75 gram smör

½ dl strösocker

½ dl ljus sirap

1 nypa salt

½ dl vatten

Blanda allt i en kastrull, röt tills chokladen smält, koka upp å låt sjuda i ca 10 minuter tills såsen blivit glansig å slät.

 

Jag personligen tycker pajen var super god, men gör jag den fler gånger kommer jag göra "min vanliga" chokladsås till(1 dl kakao, 2 socker, ½1 dl vatten, 1 msk olja som kokas i hop i ca 3 minuter!)  å så tror jag lite på en madelmassebotten med chokladsmak, men vi får se hur jag testar nästa gång.

För en nästa gång blir det. :D

Kan även tilläggas att pajen räcker till minst åtta personer enligt min mening. :)

 

Hoppas ni testar å gillar pajen ni med. :)




 

 

Av Lisa - 26 augusti 2012 09:52

 

Söndagsfrukost!  


Alltså, vad vilar det för förbannelse över den här familjen egentligen...?

Å vad är det som gör att sömn, det är nått sånt där som man hört talas om, men inte riktigt kan säga att man upplevt. :P

Viggo har förvisso sovit två hela nätter i sin egen säng denna veckan, å även när kommer över till oss sover han i regel gott.

Leo däremot, han är helt tokig på nätterna nu för tiden, han klättrar, springer å skriker.

Å så envisas han med att ligga antingen på mej eller så nära kanten att jag måste sova med armarna i ett hårt grepp om honom. :(

I natt började förbannelsen verka ännu tidigare även vanligt, för strax efter midnatt vaknade jag med magsmärtor som kandes som att nån stack en kniv i sidan på mej.

Å när vi senare hade fullt utrymmeskrig i sängen, då hade det inte gått över alls...

Jag känner mej helt mörbultad när jag vaknar på mornarna minst sagt.

Det verkar inte va meningen att vi ska sova, inte än på ett par år i allafall...


Nu är jag inte så gnällig som det verkar egentligen, men det är så himla trist å va som ett vrak om kvällarna.

I kväll lär verkligen inte va ett undantag då jag jobbar mellan tolv å kvart över nio.


Nu ska jag däremot lämna datorn å umgås med familjen som jag sen får klara mej utan tills nattkaosen drar i gång igen. :)


Kram på er!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards