Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 3 juli 2012

Av Lisa - 3 juli 2012 20:52

Jublar lite här att en av mina absoluta partylåtar hittat in i allsångshäftet. :)

Muttrar samtidigt lite åt att det där sabla skägget var med denna veckan också. :P


Annars känner jag mej sådär otillräckig i kväll som man kan göra ibland(är ni med mej? eller är det bara jag som känner så?).

Allt känns avigt.

Jag väger för mycket, hinner inte med det jag vill, vårt hus ser ut som hej-kom-å-hjälp-mej , jag har inga kläder att ha på mej, behöver mer pengar, mer tid å mer tålamod å ork.

Allmänt gnällig med andra ord.

 

Har försökt få lite ordning i röran å städat i ett par köksskåp åtminstone.

Måste ta tag i garderoberna med under semestern.

Barnens behöver dock fyllas på med fler trådbackar innan det kan bil reda i den kaosen.

Mina behöver mest tömmas på bråte.

Barnens leksaker måste med rensas å sorteras.

Önskar att lekrummet i källaren var klart så lite kunde flyttat dit.

Nu är det inte det så jag får försöka lösa det på annat vis.

 

Har en massa skor i källaren som jag aldrig använder å matkällaren ska städas.


Man kan säga att jag har å göra under de kommande veckorna. :)


Viktigast är dock mina grabbar, förhoppningsvis blir det bad, tosselilla-resa, malmö å kanske stugan en gång till.

Å så var det ju Martins semester-projekt; köpa ny bil...

Vi kommer hålla oss sysselsatta som sagt. :)

Av Lisa - 3 juli 2012 20:06

 

Japp, solrosbullar var det.

Perfekt bröd för oss som gillar att äta nybakat till frukost.

Receptet är från boken som syns på bilden, nämligen Enklare bröd.

Trevlig bok det där, å jag testade ett recept till där ifrån i kväll också.

Hur det smakar kan jag dock inte uttala mej om, för det körde i hop sej med allt det där övriga i livet med en kolsvart klump till bröd som följd. :S

Så kan det gå ibland. :)


Solrosbullar var det.

Bäst blir det å snabbast går det om man väger ingredienserna, men har man ingen hushållsvåg så funkar det ändå. :)

Volymmåtten är de inom parentes.

Här har ni receptet.



Solrosbullar

8-10 små bröd

 

Ingredienser.

                                                  
 

färsk jäst  3 gram (3 krm)

kallt vatten 300 g (3 dl)

rågsikt 390 g(6½ dl)

salt 6-9 g(1-1½ tsk)

honung 20g(1 msk)

solroskärnor

 

På kvällen

Blanda degen.

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser å rör ordentligt så allt blandas.

Täck bunken med plastfolie å låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar.

 

På morronen

Baka ut bröden.

Sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten.

Skrapa ut den lösa degen på ett mjölat bakbord och dra den till en långsmal rektangel.

Vik i hop degen en gång på längden så att den blir ungefär som en baguette.

Pensla degen med vatten å strö över solroskärnor å rågsikt.

Låt jäsa i ca 30 minuter.

 

Baka av bröden.

Dela degen i bitar, 4-5 cm långa å lägg på bakplåtspapper.

Låt pappret glida in på plåten i ugnen via en annan plåt eller bricka.

Sänk värmen till 250 å låt bröden stå i 15-20 minuter.

Ta ut bröden å låt dem svalna lite på ett galler.

 

 



Av Lisa - 3 juli 2012 15:54

Har varit hos Hanna, Cesar å Zion(å Fredrik. :)).

En hel del tjabb de stora barnen i mellan i dag, men en hel del lek också.

Jag gillar i vilket fall å va där så vi stannade till två.

Körde inom Ica å försökte snabba oss obemärkt igenom butiken.

Det gick som vanligt inte å Viggo avslutade besöket med att knuffa omkull Leo som dunkade i golvet med huvudet. :(

Roligare kan man ha...

Mat blev det dock, i massor.

Vi borde klara oss denna veckan åtminstone. :)

 

Ska snart påbörja middagen här men det kommer en massa annat i mellan hela tiden.

Städa i skåpen i köket tex.

Har bestämt mej för att semesterns projket får bli å försöka få reda i kaoset.

Städa bättre, rensa å hålla ordning i skåpen.

Det verkar va jag som står för det aktiva i år i å med att Martins överaktiva sida verkar ha dött ut å ersatts av den där märkliga brisen på folsyra han har..

 

Blogga är ju något man med måste göra innan man kan laga mat ordentligt. :)

Men nu har jag ingen tid mer. :)

 

I kväll blir det recept å mer babbel här. :)

Hörs då!

Av Lisa - 3 juli 2012 08:21

Mamma, vad är det för dag i dag?

Tisdag.

Å nej, inte tisdag i dag igen. Det är det ju alltid!

 


Blev inte riktigt klok på vad min son har emot tisdagar,

men uppenbarligen verkade va en tråkig veckodag. :D


 

Sitter å sörplar kaffe å inväntar frukostbröden som gräddas.

Blev lite senare frukost i dag, orkade inte riktigt masa mej upp å sätta på ugnen i tid. :)

Inget som någon verkar lida av precis. Barnen ser på film å jag dricker en lugn kopp kaffe under tiden vi väntar.

Nybakat bröd på morron är i min värld värt ganska mycket. :)

Bakar somma frallor som på bilden ovan, men utan solrosfrön.

Viggo gillar dem, om jag äter bort fröna först så jag satsar på ett säkert kort å kör utan frön den här gången, åtminstone på ett par stycken. :)


Har även hunnit sätta till en deg som ska bakas ut i kväll å tagit fram surdegen för väckning så vi kan baka med den i morron. :)

Kalla mej galen, men de gäller å passa på under semester, förhoppningsvis räcker bröden jag bakar en bra bit in på hösten också sen. :D


Nu blir ddet frukost å sen sicker vi å leker. :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards