Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 26 mars 2012

Av Lisa - 26 mars 2012 20:20

Linser ja.

De är faktiskt väldigt användbara.

Mättande å gott tycker jag.


Dagens gryta gjorde jag ungefär såhär.


Fräs en hackad gul lök å en hackad vitlöksklyfta i olivolja tills de mjuknar.

Tillsätt 3 dl linser( jag tog gröna i dag, men det funkar lika bra med röda) låt dem bli lite mjuka å häll över 1 l grönsaksbuljong å en burk krossade tomater.

Koka i ca 30 minuter.

Krydda med salt, peppar, cayennepeppar, torkad koriander å chiliflakes.

Låt ryddorna koka in.

Servera med en klick creme fraiche, knaperstekt bacon å en god brödbit.


Nån bild blev det tyvärr inte, linsgrytor må va goda, men snygga det är de inte. :D


Av Lisa - 26 mars 2012 19:52

Leo åt fem mackor å en yoggi till kvällsmat, Viggo tvingade i sej en drickyoggi.

Allt är bättre än inget eller hur? :D

Viggo har ingen feber i kväll heller så det går på rätt håll, nu kan vi bara hålla tummarna!


Själv har jag faktiskt varit hos doktorn igen.

Ringde 1177 för å kolla om det var vanligt att man ände tryck över ögat å såg flimmrigt när man har vätska i örat på samma sida...

Fick en tid direkt då sköterskan tycke det borde kollas upp.

Inga nya besked dock, vätskan ska försvinna av sej själv å jag ska äta alla mediciner jag fått tills de är slut.

Tydligen kan man få nån infektion bakom ögat i extrema fall, men antibiotikan jag redan äter borde ta det med.

Right. Jag tror det när jag känner det.

Läkaren frågade om jag behövde läkarintyg för sjukskrivning..?!

Say what? Hemma från jobbet är jag förvisso ändå å vabbar, men sjukskriven? Nähädu tack, dör drar jag gränsen.

Det räcker med att söka läkare fyra gånger för samma symtom...

Jag har kanske varit hos doktorn ett tiotal gånger i hela livet.

Å tro det eller ej men jag är inte den som gnäller i första taget, så då kanske ni förstår hur mycket det här örat plågar mej...? :(

Eller ja, det är ju inte örat utan huvudvärken som det orsakar...


Nu. Nog om sjukorna! Vi ser framåt, mot ljuset, bara barnen mår bra så ska jag med klara mej.


Dagen i dag har vi spenderat inomhus, jag har trånat efter solen genom rutan, Viggo har legat i sängen å Leo har skrikit.(no wonder att huvudet dunkar...)

Det är dock nästintill glömt å förlåtet nu, eftersom det vände när Martin kom å Leo var sej själv igen helt plötsligt. :D


Jag har faktiskt bakat en chokladpaj å gjort en god linsgryta till lunch. :D

Pajen har jag inte smakat själv men mannen tog en bit å gav det godkänt. :)

Lunchen kan ni till å med få receptet på sen. :D


När barnen hade somnat i kväll satte jag mej på altanen med en kopp te, njöt av vårvärmen å tystnaden i luften.

Ibland behövs bara det lilla. :D


I morron ska vi va hemma å kurera oss å förhoppningsvis är de små så pass pigga att vi kan gå ut å få lite luft också.


Nu j*vlar hörrni, nu ser vi ljusningen!


En mjukglass på torget, det är vår det! :)

 

Av Lisa - 26 mars 2012 13:05

Jag längtar ut...


  ...En kvarts tystnad å frisk luft hade jag kunnat ge ganska mycket för just nu...

Av Lisa - 26 mars 2012 10:58

Här fortsätter vi i samma banor.

Leo har däckat efter att ha gallskrikit i en å halvtimme för att jag vägrar gå runt med honom i famnen.

Viggo ville leka men orkade inte mer än in på sitt rum innan han blev trött igen så nu ligger vi i sängen å ser på film. Igen.

Viggo kan åtminstone både förklara var han har ont å hur han mår, men Leos gallskrikande blir jag inte klok på. :(

Vi fick ju avbryta hans penicillinkur i å med kräksjukans intåg så han kan ju ha ont var som helst. :(

I två veckor har det pågått nu, alla sjukor, när när när ska vi få må bra?!


Jag skämdes när jag ringde till jobbet för å tala om att jag inte kan komma i morron. Igen.

Vill bara leva lite normalt här igen.

Se barnen leka i stället för å sova liksom, är det så mycket begärt?

Det vore tacksamt å kunna höra nått annat än eko i huvudet med...


Jag är nog bara ett par dagar i från å bli bitter här.

Bitter å galen!


Ska försöka muntra upp oss med å koka soppa på en spik(med linser i kanske? :)) å baka nått smarrigt. :D

Måste komma på nått som Viggo gillar med så han kan få lite energi tillbaka...

Av Lisa - 26 mars 2012 08:48

Min stackars Viggo har varit varm som en kamin hela natten. :(

När vi vaknade var han fortfarande lite småfebrig.

Har fått i honom två skedar flingor å ett glas mjölk innan han dök tillbaka i sängen. :(

Leo är rätt pylig han också, men han äter åtminstone lite grann...


Solen skiner ute men vi verkar få klara oss utan studsmattehoppning i dag med.

Å jobbet å dagis får klara sej utan oss i morron med.

Mina kollegor tror nog snart att jag inte vill jobba å det skulle inte förvåna mej försäkringskassan reagerar snart å undrar om vi verkligen kan ha allt det här å va sjuka hela tiden...

Jag hade gjort vad som helst för att barnen skulle fått slippa, men jo det är sant, vi har liksom inga sjukdomar kvar nu, men det hindrar tydligen inte att vi börjar om från början med samma om igen...


Vi försöker göra det bästa vi kan av allihop.

Njuta lite av tiden vi har tillsammans å fortsätta med tvättandet.


Ha en bra måndag!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards