Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 3 januari 2012

Av Lisa - 3 januari 2012 21:05

Här kommer receptet på de frallor jag arbetar med i detta nu, om nån blev sugen på å testa. :D



Kalljästa ostfrallor!

5 stycken bullar

Ingredienser

  • 1/4 paket (á 50g) torrjäst eller vanlig jäst
  • 1 3/4 dl kallt vatten
  • ca 3dl vetemjöl special
  • ca 2,5 dl grahamsmjöl
  • 1 ½ msk olja
  • 1 tsk flingsalt
  • Vatten till pensling
  • ½ dl riven prästost eller annan smakrik ost

Instruktioner

  1. Smula den färska jästen i en skål och tillsätt vattnet. Rör om tills det löst upp sig. Tillsätt sedan olja, mjöl och salt. (OBS! Har du torrjäst är det bäst att du blandar det med mjölet i en skål och sedan tillsätter vatten, olja och salt)
  2. Arbeta tills degen blir smidig och släpper från kanterna.
  3. Lägg sedan upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 5 likstoriga delar.
  4. Forma dem sedan till 5 runda bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper
  5. Lägg en bakduk över och sätt in i kylen över natten.
  6. På morgonen tar du ut dem ur kylen och låter de stå framme medan ugnen blir varm.
  7. Pensla med kallt vatten och strö över rikligt med riven ost.
  8. Grädda i 225º i 10-15min tills bullarna har fått fin färg.

Jag har aldrig testa dessa innan själv, men det låter himla smarrigt å smidigt eller hur? :)

Av Lisa - 3 januari 2012 20:18

Ja, vad ska jag säga?

Eftermiddagen å kvällen fortsatte i samma hysteriska å urspårade anda som den började.

Gallskrikande å fäktande barn å grejer, grejer ,grejer överallt!


Varför snurrar det liksom bara på så när det väl har börjat?

Nåväl.

I morron är jag å grabbarna lediga!

De har förvisso varit lediga ett bra tag nu, men jag, jag ska njuta. :D

Har bara jobbat två dagar, men känner mej ändå total slut.

Vi ska laga långkok, baka nått bröd å kanske våga oss till Ljus å Miljö en sväng.


Nu ger jag faktiskt uppför i dag å försöker mej på å ta igen lite sömn.

Men först ska jag baland i hop en kalljäst deg så vi kan äta nybakat i morron bitti. :)

Av Lisa - 3 januari 2012 15:59

Asade ut två smågriniga barn i värsta sortens rugg-väder på vad jag hade planerat som en snabbvända till Ica.

Så blev tyvärr inte fallet då hela veckan middagar fanns nerskrivna på inköpslistan.

Ica hade inte fått leveranser i dag, med tomma hyllor överallt som resultat. :(

Kände att jag helst ville ha alltid vad handling avklarad när vi ändå var ut så det fick en tur till Coop också.

Snabbvändan tog således nästan två timmar.

Barnen var trötta å hungriga när vi komå det fanns ingen annan råd än å mata dem så äter yoggi å flingor nu.

Ska snart försöka börja med middagen.

Gissa hur många som kommer äta av den när de äter så nära inpå?

Här är fullt med grejer som ännu inte plockats undan från i lördags å Leo har massakerat en rödlök å spritt dess skal i hela köket å jag har varit kissnödig i si sådär tre timmar nu.

Livet på Ekebergslundsvägen i ett nötskal just nu! :D


Låter det inte härligt så säg? :)


I kväll ska jag röjja i rövarkulan sen blir det soffhäng å bloggande för hela slanten! :)

Hörs igen då!

Av Lisa - 3 januari 2012 06:27

Har sovit som en jäkla kratta i natt.

Svårt å komma till ro, å sen en massa drömmar när jag väl somnat.

Vill såklart inte alls gå till jobbet, men det går ju inte å völja precis. :)

Bara till å bita i hop, tänka positivit å jobba på.

Snart är jag hemma igen!

Ha en bra dag!

Kram


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards