Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under oktober 2011

Av Lisa - 28 oktober 2011 12:30

För alldeles för länge sen fick jag chansen att testa en ny produkt från Smartphoto(fd extrafilm).

Jag är ju en medlem i deras testpanel.

Smartphoto är en fotobutik på nätet där man kan göra en hel massa med sina digital foton(de framkallar dessutom fortfarande analoga rullar..).

Jag har sen innan beställt foton på canvas, fotoalmanackor å en fotokalender å så har jag dessutom fått förmånen att göra en postertavla.


Den här gången fick jag välja mellan tre olika produkter.

Å jag valde att göra ett fotsoställ.

Å det är precis va det låter, ett ställ med tolv stycken foton med kartongpärmar som man kan ställa å växla mellan fotona.

Jag valde såklart tolv stycken av våra Malin-bilder å den här var mycket lättare å göra än postertavlan.

Bara till å dra in de bilder jag laddat upp på sidan å dra till den sidan där jag ville placera just den bilden.


Just nu står mitt fotoställ på det enda ställe i huset dit Leo inte når, på vitrinskåpet i vardagsrummet.

Hade jag fått välja hade jag hellre sett det på soffbordet uppe, där Viggo kommit åt den å kunnat bläddra själv eller nån annan som är på besök å sitter i fåtöljerna en stund.

Men se, nä, jag är mer rädd om den än så så den få bo högt ett tag till.


Inrednings-biten ligger rejält på is i det här hemmet just nu, men det är himla trevligt å kunna byta bild lite titt som tätt. :)


Kan tänka mej att just ett likadant fotoställ skulle passa utmärkt att använda om man tagit månadsfoton på sina barn under barnets första år.

Kul för barnet å bläddra i när det blivit äldre med. :D

Sen kan jag tänka mej att använda dessa på jobbet, men tycker det är lite synd att man inte kan skriva på bilderna.

Tänk vad bra för dementa att ha sin familj på bilder med namn under?


Jag gillar verkligen mitt fotoställ å tycker absolut man borde göra fler grejer med sina foton än bara ha dem på datorn eller bara göra fotoalmanackor till morföräldrarna till jul. :)

Av Lisa - 28 oktober 2011 11:28

Nä, den här dagen har inte kommit i gång alls.

Jag kan inte vakna riktigt å ute är det liksom inte ens ljust.

Försökte vila å låg faktiskt å blundade i en timme, kunde inte somna å känner mej nästan ännu tröttare.

Väntar in de där sista tjugo minuterna innan jag får åka å hämta hem mina barn.

Sista inskolningsdagen i dag liksom, på tisdag, då är det på riktigt...!


Leo ska få sova en stund hemma sen ska vi köra å fredagshandla.

Har inte handlat en enda gång på hela veckan(förrutom badfikan på Coop..) så det behövs kan jag lova er.

Lite fredagsgodis å lite annat smått gott ska vi nog med plocka på oss utöver all mjölk, smör å bröd. :D

Tror vi ska slå till på hemmagjord pizza som datenight-mat i kväll.

Jag har helt snöat in på skivade jalapenos som finns bland TexMex-grejerna å i dag ska min pepperoni-korv få sällskap av även dessa på pizzan. :)


Barnen ska få taco's tänkte jag, det gillar dom. :D


Helgen är vigd å roligheter.

Gympa å middag hos M å P i morron.

Å på söndag ska vi ä-n-t-l-i-g-e-n träffa Hofflanders, det är verkligen på tok för länge sen! :)


Snart dags å klä på sej nu.

Är verkligen glad att jag kostade på mej en ny jacka, för om det ska va så här ruggigt hela hösten kommer den användas flitigt! :)


Först, ett snabbt varv med dammsugaren. :)

Av Lisa - 28 oktober 2011 09:20

Har lämnat barnen på förskolan, allt gick fin fint å de känns himla trygga med det hela bägge två nu.

Jag själv känner mej inte fullt bekväm med att komma hem till ett tomt hus dock.

Tanken är faktiskt att jag ska försöka mej på å sova en stund, men för å kunna slappna av måste jag få ur mej ett par funderingar.

Funderingar om ett galet tungt ämne, nämligen döden.


Jag har hela veckan av olika anledningar känt på mej att något tragiskt trabbat våra närmsta grannar å i går fick jag bekräftat att de förlorat en nära anhörig i på tok för tidig ålder.

Vi umgås inte precis sådär, men de är fantastiska människor, kärleksfulla å generösa.

Vi skickade sms i går beklagade sorgen men jag vill göra nått mer.

Min känsla säger att jag åtminstone vill köpa en blomma å besöka dem personligen.

Jag är dock extremt svensk å rädd. Kommer de kännas som att jag lägger mej i det jag inte har med å göra?

Såklart är de ledsna, men jag vill så gärna tro att jag inte är den där personen som vänder bort blicken i stället för å försöka hantera det där svåra.

Vad hade ni gjort? Ska jag avvakta eller ska jag gå dit?


Vi pratar en massa om döden här hemma just nu.

Viggo har sett Landet länge sedan typ hundra gånger, å i den filmen blir Lillefots mamma skadad å dör.

Han frågar mycket, vart hon tog vägen å relaterade själv till Pippi vars mamma som ni vet är en ängel å bor i himelen.

Jag försöker förklara, att när man dör kommer man inte tillbaka å att allt som lever kan dö.

Min svårighet ligger dock i att jag inte vet hur jag ska förklara vart man tar vägen.

Jag tror inte själv på himlen eller motsvarande, å om jag skulle ljuga å säga att man kommer dit skulle Viggo genomskåda det på stört.

Viggo leker även att hans djur blir påkörda å dör, vilket jag tycker är helt narturligt å okej, men att i leken säga: Jag ska döda dej! Det är däremot inte okej för mej.

Jag accepterar det inte å försöker förklara att de som förlorat någon blir ledsan å att ingen vill att någon ska dö.

Att leka att någon dödas med vapen, blir skjuten å dör, det känns inte heller okej för mej men samtidigt så om man leker Älgjakt är det ju det som händer...


Det är galet, galet svårt allt som har med döden å göra tycker jag å jag har inget å relatera till då jag inte förlorat någon närstående själv.

Hur gör ni, hur pratar ni med era barn om döden, begravningar å vad som händer?

Behöver man prata med en tre å ett halvt åring om det?


Jag erkänner att jag är jätterädd för döden, å då främst för den dagen då mina föräldrar inte kommer finnas mer.

Å för å själv försvinna från min familj, inte få se barnen bli stora, det är min största rädsla.

Att förlora någon ung i förtid, mina egna barn eller syskon eller Martin, det kan jag inte ens tänka mej för det är så orealisktiskt å så skrämmande.


Jag har via FB blivit bekant med Ellinor, jo jag anser oss vara vänner till å med även fast vi inte träffats sådär på riktigt.

Hon har råkat ut för det offatbara att förlora ett barn, en fin son som bara fick finnas hos dem en kort tid.

Hon bloggar om det här, å det är så gripande å tagiskt å läsa om så orden inte räcker till.

Men där en fin berättelse också, full av kärlek som är väl värd å läsa.


Jag hoppas verkligen jag uppskattar å tar tillvara på livet så mycket som jag vill å att mina nära vet vad de betyder för mej!  


Nu hoppas jag lämna allt det här djupa för en stund, för jag har ju den lyxen till skillnad för de som drabbats, å försöka vila så jag är en pigg å glad mamma sen till fredagsmyset!


Ta hand om er därute! KRAM från där sidan skärmen!


Av Lisa - 28 oktober 2011 06:52

Jag hade tänkt utnyttja barnens förskoletimmar maximalt i dag.

Städ och/eller handla så det är klart inför helgen liksom.

Som det ser ut nu struntar jag blankt i allt det där å sover i stället.

Två, max tre timmars sömn är nämligen allt jag fått i hop i natt. :(

Leo har varit superorolig. :( Hostat har han också gjort, men inte så mycket så det förklarar alltihop.

De få timmar jag sovit har jag legat nerbäddad under täck plus pläd iklädd full mundering, stumpor,leggings å tröja, finns det nått kallare än å lämna sängvärmen å ränna runt om nätterna?


Sen fyra har han inte sovit alls så han kommer ju med bli dödstrött.

Viggo steg upp tio i sex, men honom har jag knappt sett nått av.

Han började nämligen leka direkt, han har till å med stängt in sej på rummet med playmot. :)


Nu ska jag se om jag får va med å leka lite också innan det blir frukost.

Jag hoppas jag kan ta igen så pass mycket energi att ni får ta del av lite vettigare inlägg i kväll än det jag skrev i går kväll. :P


Ha en fin fredag hörrni, å vet ni nått galet?

Det är bara fyra dagar tills jag börjar jobba igen...

Av Lisa - 27 oktober 2011 21:33

Ligger i soffan å skrotar.

Har ont i ögonen å är allmät trött överallt, men vi har fastnat för Unforgettable som börjar klockan tio på trean så jag ska se om jag orkar se det i kväll också.


Eftermiddagen har bestått av lek å mys med mina pojkar å sen besök av deras farfar.

Efter middagen tog jag å Sandra en sväng in till stan, köpte ett varsitt på jeans till grabbarna(för 50 respektive 75 kronor) å så en julklapp. :D

Mysigt värre å hänga med Sandra lite utan barn eller på promenad-rundan :)


I morron ska barnen en sväng på dagis.

Jag ska passa på å helgstäda å kanske även handla då mellan nio å tolv.

Vi får se vad jag hinner helt enkelt.

De ska mest dit för å inte komma ur vanorna.

Jag hade ju såklart hellre haft dem lediga i morron, men vi är lediga på måndag med, så det hade blivit för länge för dem å pausa från förskolan.


Känner att jag är på tok för trött å oinspirerad för detta just nu så jag säger gonatt! :)

Av Lisa - 27 oktober 2011 13:32


Jag å Viggo ligger utslagna i sängen medan Leo sover ute i vagnen.

Vi har spenderat förmiddagen på Väggabadet med Anna å Maja.

Där var mycket bättre å finare än innan de renoverade, men betyget från mej blir ändå inte så högt.

Framför allt för att barn-poolen är precis jämte stora bassängen utan några avgränsningar eller nått alls.

Har man en Leo blir det jobbigt med allt jagande å bärnade.

Dessutom var varma bassängen avstängd å det var ju ganska B.

Nästa gång kör jag de extra milen till

Viggo var däremot väldigt nöjd, så nöjd att han ville bada mera. :)

Båda mina barn å Maja skötte sej exemplariskt hela tiden, å var så duktiga. :)

Efteråt att ha duschat högstadie-style(i bikini för det var manliga jobbar i omklädningsrummet. :P) gjorde vi en rejäl chansing å lucnhade på McDonalds.

Riktigt intensvit, men även det gick toppenbra. :D


Så mysigt å bara umgås med grabbarna grus å göra roliga saker. :D

Hoppas jag kommer uppskatta lediga dagar såhär mycket i jobbvardagen med sen å att vi tar oss tid till å göra annat än bara måsten då med...


I kväll kommer barnens farfar hit å äter middag å vid sju hämtar Sandra hem för vi ska en rund till stan där butikerna har kvällsöppet å rabatter. :)

Jag har dock lovat min man att inte handla mer nu, så jag får hålla i plånkan. :D

Men titta kan man ju alltid göra(yeah sure, vi vet ju hur det brukar sluta. :P)


Nu ska jag kasa ner än bit här å vila mina axlar lite innan Leo vaknar igen. :)

Hej på er så länge. :)


Av Lisa - 26 oktober 2011 21:12

Jojjomensan.

Ikväll har jag varit i väg på barnklädes-party med deför mej sen innan okända PompDeLux.

Var inte jätteimpad efter en kik på hemsidan, men kläderna var finare i verkligheten.

Inte färgglatt å tokigt som mina andra favoriter(me&i) men stilrent å snyggt.

Förälskade mej fullkomligt i en jeansskjorta till Viggo, men den var såklart slut i rätt storlek så jag fick kompromissa.

För handla, det kunde jag såklart inte låta bli!

Vad det blev mer exakt visar jag när jag fått hem dem. :)


Jag är totalt slut i kväll, trött å spänningshuvudvärk.

Har ju mest glidigt i dag, men jag skulle tro att jag ändå går å bär på spänningar i å med seperationen från barnen.

Dagens glada nyhet är annars att Viggo inte ens ville hem från förskolan i dag å att han sen jag bestämde mej för att hela situationen är okej(eller känns så bra den kan göra..) är sej själv igen. :D

Stackars unge, han måste verkligen känt av min reserverade inställning till hans dagis-start...

Nu är han i allafall en äkta dagis-kille som sjunger på Popular å pratar om bajs stup i kvarten. :D

För Leo hade det gått superbra även i dag, han bara glider med å verkar trivas som fisken i vattnet so far. :D


I morron blir det bad med flickorna Loorentz på Väggabadet! :)

Det ska bli supermysigt(eller katastrof. :P).

Jag ska göra ett djupdyk här i lådorna å se om det finns några bajs-täta badbrallor som passar Leo nu innan duschen. :)


Sovgott alla!   


Av Lisa - 26 oktober 2011 20:52

Jag körde ju in till stan efter dagislämning å möte där med siktet inställt på Cervera.

Var där å spanade redan i går, men det var trångt å man fick inte en ärlig chans spana in utbudet av rabatter eller vad som egentligen fanns där. :D

I dag var det glesare, å jag strosade runt både länge å väl.

Kände på en Global-kock-kniv som det var mycket bra pris på men bestämde mej för å lägga pengarna på nått helt annat, nämligen nya bestick.

Ut med ikea å in med rejäla å riktiga knivar, gafflar å skedar! :D


De var passande nog rejält prissänkta, nästan halva priset å då gäller det å passa på. :D

  (klicka på bilden om ni belv nyfikna på å läsa mer)


För å beskriva det som inte går å visa på bilder är de liksom borstade å lite matta å sen är de bra mycket större än de gamla.

Jag hade mina stora Mateus-tallrikar i åtanke, å testade dessa i butiken till en tallrik i samma size å det så helt okej ut även fast de blir lika bra till vardags. :D


 



Karlshamns Cervera får högt betyg av mej efter dagens besök om än ett litet minus för att jag fick be om hjälp även fast de hade flera säljare på golvet.

Helhets bilden är ändå bra, det är överskådligt å man hittar det man letar efter. :D

Tur att jag inte är på stan så ofta, för där hade jag kunnat handla i hjäl mej. :)


 



Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards