Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 15 september 2011

Av Lisa - 15 september 2011 21:51

Eftersom jag måste vänta in tvättmaskinen som blev pausad till förmån för det där kranbytet tänkte jag passa på å tala om hur man gör sin egen surdeg, om nån möjligen blivit lite inspirerad av vårt bak med just surdeg.. :)


Mitt eget intresse för detta om med bak-hobbyn, å tog sej rejält när jag köpte boken Surdegsbröd, å det är även från dem som dessa recept kommer.

 

Jag har provat flera olika recept men dessa är bäst.

Det finns ju två olika surdegar, den av vete å den av råg.


Råg-surdeg är lite lättare å få till, så den är bäst å börja med å det är den ni får receptet på här nedan. :)


Innan ni börjar, bör ni investera i ekologiskt rågmjöl(dock ej änglamark), för å maximera chansen att lyckas. :D


Rågsurdegsgrund:


Dag 1 morron:

100 gram( 1 dl) ljummet vatten

30 gram(½ dl)  rågmjöl

Rör i hop vatten å mjöl i en glasburk som rymmer minst ½ liter.

Sätt på ett lock, men skruva inte åt detta.

Ställ burken varmt, gärna i skåpet ovanför kylskåpet. :)


Låt blandningen så i tre dygn, skaka försiktigt på burken varje morron å kväll.


Dag 4 morron:

100 gram(1 dl) ljummet vatten

90 gram(1½dl) rågmjöl

Tillsätt vatten å mjöl å rör runt.


Dag 4 kväll:

100 gram (1 dl) ljummet vatten

60 gram (1 dl) rågmjöl

Tillsätt vatten å mjöl å rör runt.


Ställ varmt tills nästa morron.


På morronen dag 5 bör jäsningen ha kommit i gån.

Om du lyckats har du en bubblande, rinnig deg som luktar lite surt.


Nu är det bara å börja baka. :D

Om du inte ska baka direkt, sätt lock på burken å skjutsa in den i kylskåpet.

Där klarar den sej längre perioder, men i mellanåt behöver en surdeg matas.


När jag matar min surdeg brukar jag hälla ut hälften av den deg jag har i kylskåpet å sen mata den med samma mängd som kvällen dag 4 å ställa degen varmt tills nästa morron.


Lycka till, å varning, för när man väl fastnat i surdegsträsket är det svårt å sluta. :P


 

Av Lisa - 15 september 2011 20:38

Jo, jag vet, det är mycket tjat om trötthet denna vecka, men sen har det ju också varit mer vaket än sömn om nätterna med å tidiga mornar på det.

I kväll är det inte mycket med mej, ligger mest på soffan.

Martin far runt här som ett annat stimm.

Kranen till badkaret uppe gick sönder tidigare i kväll å Martin skulle ändå handla så han var på Jem&fix å köpte en ny.

Men det gick väl inte riktigt så enkelt som han trodde så det har tagit en stund nu om vi säger så.

Han går inte å prata med å är allmänt upprörd så jag håller mej i bakgrunden.

Han kommer lösa det, det är jag däremot säker på, för hur förbannad å ils han än må vara nu så är han förbannat envis å lyckas ALLTID klara ut de svåraste situationerna.  


Vi har mest hängt med mamma i dag som sagt.

Varit ute en stund mellan skurarna å hann rensa bort allt överblommat i drivbänk å krukor så det blev lite höststädat i trädgården. :)


Lagade en ruggit god middag efter det här receptet, Thailändsk kyckling med grön curry, dock var nog den där gröna curryn betydligt starkare än vad jag trodde, för det var starkt.

Viggo klarade inte å äta det, stackarn. :(

Som sagt, gott var det ändå, philadephiaost är användbart, det är ett som är säkert. :D


Nu ska jag se en Andra chans, sen hoppas jag vattnet kan sättas på igen så jag kan kissa å duscha. :P


I morron är det fredag å då tar vi helg..! :D

Vi ska dessutom till Bromölla leka så det kommer bli toppen. :P


Gonatt på er!

Av Lisa - 15 september 2011 13:17

 

Leo sover å jag var inte välkommen i Viggo's rum, där var det bara han å mormor som skulle leka. :)

Jag gillar läget å tar med kaffet till fåtöljen å läser lite kokböcker. :P


Ett litet brejk är tacksamt ibland.   

Av Lisa - 15 september 2011 08:37

Har varit vaken sen fem.

Leo har haft sprut-ont å var uppe i natt med.

Det här veckan har verkligen varit usel sömnmässigt för minsta sonens del, först en envisförkylning sen två onda stick på benen. :(

Min kropp vill inte alls vakna å mental har väl min IQ sjunkit flera nivåer vid det är laget.

Torsdagar är ju mina värsta i vanliga fall, men i kväll lär jag va ännu lite tröttare.

Jag känner mej ändå okej.

Vad finns det mer å göra, inte pipa över förlorad sömn utan bara streta på. :D

Jag är tacksam att det där monstret som tagit över Viggo i tisdags flyttade ut ganska fort åtminstone. :D


Nått som det däremot inte varit brist på denna veckan så är det tv-tittande.

Vi sitter i gillestugan jag å Viggo, nu igen.

Jag gillar egentligen inte alls att han ser så mycket på tv, men jag är lat å orkar inte tjata eller hitta på nått som lockar mer just nu.

Jag hatar mej själv lite för det, men tröstar mej med att klockan bara är nio å dagen kommer erbjuda mer än tv senare...


Längtar till helgen då Martin också är hemma.

Den här helgen ska jag inte spendera en massa tid i köket heller utan har tid å leka med bägge barnen bägge dagarna. :D


Usch vad jag fryser i dag med, önskar jag hade en varm å gosig kofta att krypa i hop i...

Den här hade inte varit helt fel...

Varför snålar jag alltid ut å tycker koftor är för dyra?

Denna kostar 250 kronor, men man använder ju dem tills de rasar, å det är det ju inte dyrt alls...


Det verkar inte blåsa lika mycket i dag å det regnar inte heller så vi ska masa oss ut senare, det är ett som är säkert. :D


Ha en bra dag!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards