Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 11 april 2011

Av Lisa - 11 april 2011 21:16

Ända sen jag jag bläddrade i Leilas A Pice of cake har jag tänkt baka just det brödet.

För om det är något jag är svag för så är det fyllda bröd! :)

I lördags gjorde jag äntligen slag i saken å kan verkligen inte förstå varför jag väntat i tre år med att baka detta underbart goda bröd!

Det var verkligen ljuvligt!!


Baka det! Helst redan i morron eller vänta åtminstone inte så länge som jag. :)


Foaccia. (grundrecept)

2 bröd.

25 gram jäst

3 dl ljummet vatten

½ olivolja

2 msk honung

1 msk flingsalt

7-8 dl (4020-480 gram) vetemjöl special.


Olivolja å flingsalt till plåt å utbakning.


1. smula jästen i en bunke å lös den i vatten,olivolja å houng å blanda även i saltet.

2. tillsätt lite mjöl i taget, arbeta samman till en smidig deg å knåda den i ca 5 minuter.

3 jäs degen i bunken täckt med bakduk till dubbelstorlek i ca 45 minuter.

4.sätt ugnen på 225 grader.

5. häll upp degen på ett mjölat bakbord, dela i två bitar, knåda å forma till två bollar. platta ut tills de är ca 1½ cm tjocka.

6.jäs till dubbel storlek på en oljad plåt med lite flingsalt i botten i ca 30 minuter.

7.sätt fingarna i degen så att det bildas en massa hål,ringla över rikligt med olivolja,strö över flingsalt å valfri smaksättning..

8.grädda bröden gyllene i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

NJUT! :)

      


Jag smaksatte ett bröd med riven parmesan å rödlök å det andra med oliver å fetaost! :D

Mycket lyckat!






Av Lisa - 11 april 2011 21:02

Jag är med å tävlar på den superfina bakbloggen BakeCake.

Det man kan vinna är fina grejer(vispskål, form, kökshandduk) från Grannfrun.se.


Håll tummarna nu! :D


Av Lisa - 11 april 2011 20:10

Nu må det va hänt att jag helt  har tappat GI-stinget,

utan motivation ser man bara svårigheter så jag får nog förbli tjock. :S

Men den här soppan, den är i allra högsta grad GI-nyttig(omman inte äter bröd till då. :D).

För Ola i receptnamnet det är ingen mindre än Ola Lauritzon a.k.a GI-Ola. :D


Ola's Fisksoppa med saffrans aioli.

Soppa:

1 gul lök

2-3 msk olivolja

1 burk krossade tomater(mutti, för det är skillnad på tomater å tomater..!)

1 kuvert saffran(½ gram)

1 liter fiskbuljong

3-4 dl vitt vin

salt å svartpeppar

1½ dl strimlad purjolök

1 strimlad fänkål(eller två. :D)

400-500 gram lax

400 gram torskfilé eller annan vit fisk(hade hoki sist..)

6 stora färska scampi eller tigerräkor(har jag aldrig haft)

500 gram skalade räkor


Aioli.

2-3 vitlöksklyftor

1 kuvert saffran(½ gram)

Hemmagjord majonäs(2 äggulor, 1 msk senap, 1 tsk vinäger, 2 dl rapsolja, salt å peppar)


Gör aiolin först.

Grovhacka löken å fräs i oljan i en stor kastrull. Häll på tomaterna.

Tillsätt vitlök, saffran, buljong å vin. Sjud sakta i ca 20 minuter.

Smaka av med salt å peppar.

Tillsätt strimlad purjo å fänkål.

Skär laxen  i stora tärningar å torsken i bitar å lägg i soppan.

Sjud till fisken är genomkokt, men inte mer. Lägg under tiden i de färska skaldjuren.

Hetta upp räkorna, de får inte koka.

Strö över hackad persilja å servera med en klick aioli. :D

Nu senast köpte jag en stor röd paprika som jag tänkte lägga i tillsammans med räkorna, men jag glömde den, jag tror dock det hade passat perfekt. :)


 












Av Lisa - 11 april 2011 19:44

Ja.

Jag är rejält trött å jag skulle ljuga om jag påstod att mitt tålamod å humör varit på topp i dag. :S

Jag kan ångra mej i efterhand för jag har skällt i onödan, men vi har i allafall haft en bra dag.

Lagat köttfärslimpa, bakat bröd å varit ute i trädgården å en sväng till lekplatsen. :D

När Martin kom hem hade jag dock kämpa en rejäl stund med att hålla Leo vaken å var en anigens frustrerad av att någon ställt upp så förbannat i köket... :P

Jag hade bara lämnat allt, degbunkar å grytor å låst dörren å flytt till lekplatsen.

Kunde inte låta Viggo vänta längre på att gå ut så det fick helt enkelt va. :D

Det tog nästan två timmar att få undan allt, men nu är den största delen av köket å matplatsen skrubbade å rena! :)

Vi lyckades hålla Leo vaken till halv sju, hoppas han sover lika bra som i natt(fast längre än till halv fem då... :D)


Min lilla man står i detta nu i garaget å oljar brädor till altanen.

Själv hoppas jag för allt vad jag är värd att jag ska kunna ligga här i soffan å skräpa tills det är dags å lägga sej.(nu hör jag såklart Viggo hosta...)

Blogga lite å slösurfa. :D

Om jag är smart så motstår jag att se hela BB å lägger mej tidigt, men det återstår ju å se hur det går med den saken... :D


Av Lisa - 11 april 2011 11:41

Tro det eller ej men tjugo över sex i morse somnade Leo igen.

Viggo hade inte hunnit vakna så jag snabbade mej tillbaka till sängen.

Lyckades somna om några minuter(å drömma nått galet om en middagsbjudning där jag lagat mat till fyra personer å det bara vällde in gäster..?!) innan Viggo vaknade.

Vi låg dock kvar i sängen till strax innan åtta å jag måste säga att jag föredrar att gå upp runt sex, så vi har god tid på oss till allting, för i mprse var det stressigt... :)

Ja, ja, jag är gammal som tycker sex är en bra tid att stiga upp på! :D


Vi har redan hunnit med att besöka ÖF å bvc.

På det sistnämnda stället fick vi veta att Leo väger 9,5 kilon å så lyckades Viggo välta ner en kruka som stod i fönstret så denna gick i kras.

Allt det å lite till hann vi med på en kvart. :)

Snacka om att jag var svettig närvi gick ut därifrån..


Leo slocknade på den korta bilturen hem å gick inte å ruska liv i.

Det kommer således bli ganska upp å ner vänt med sömnen hela dagen i dag för hans del.

Hoppas att vi rder det, så han somnar när han ska i kväll ändå. :)


Jag hade dock tänkt att vi skulle baka bröd å steka biffar när Leo sov på eftermiddagen.

På den punkten får jag nog tänka om, för vi är ute.

Viggo leker för fullt å jag sitter med datorn i en solstol på uteplatsen. :)

Det är inte så soligt, men det är varmt ändå. :)


Nu sk jag strax fixa lite lunch här, men först ska jag testa Viggo's grävskopa. :)

Av Lisa - 11 april 2011 05:54

Var uppe med Leo vid den underbara tiden 4.20, bytte blöj å gav välling.

Vi är fortfarande vakna, jag vägrade förvisso stiga upp, men Leo var envisare å tyckte det var morron. :)

Jag kunde ju ligga kvar tills Martin gick i allafall, men det kommer bli en lång dag...

Är inte speciellt trött nu, inte alls förresten, men jag bävar för eftermiddagen.. :S

Han hade bajsar när Martin plockade upp honom så vi får väl gissa att han möjligen hade somnat om annars... :P

Det funkade i allafall som vanligt i går kväll, mat vid nio, men annars sova Leo hela kvällen å från nio till halv tre. :D

Viggo han har faktiskt inte kommit upp än, håller som alltid mina tummar för att han ska sova länge i allafall. :D


Vi ska till  bvc i dag.

Klockan elva, vilken idiotisk tid på en måndag.

Fattar inte varför jag sa ja till den..?

ÖF håller ju på till halv tolv så vi får gå tidigare därifrån.

Undrar om Leo spräckt tio-kilos-strecket..?

Han växer så det knakar i allafall å äter där efter så ett halv kilo har han säkert ökat. :P

Måste kolla sen vad Viggo vägde vid sju månader, det var inte nio-tio kilon det är ett som är säkert. :)


Nu ska vi leka här å hoppas vi fortsätter va pigga, hela dagen lång.:)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards