Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 4 april 2011

Av Lisa - 4 april 2011 22:17

Förra helgen(tror jag det var) flyttade våren in i vårt ruskigt orenoverade badrum.

Grönt blev det. :)

 

När vi var på ikea köpte vi en ny hylla, till mina prylar. :D

Det blev verkligen jättebra. :)

Så bra det kan bli i allafall. :D




När vi flyttade hit menade jag på att badrummet å köket inte skulle behöva renoveras på tjugo år å att vår trädgråd var precis lagom stor... :P

Vad jag anser om dessa uttalande nu..?

Kärleken är blind. :D

Av Lisa - 4 april 2011 21:24

Så, kvällens middag blev frikadeller i tomatsås med pasta respektive strimlade zucchini/morötter. :D

Anledningen till att det blev just frikadeller var att jag ville göra nått Leo-vänligt att ge honom i morron. :)

Frikadellerna i sej innehåller därför inget salt, men för  å göra dem lite mer vuxenvänliga blev det även en god tomatsås.

Oavsett hur ni vill servera er, till vuxna, barn eller bebisar, så här gjorde jag dem... :D


Frikadeller.

500 gram köttfärs

1 liten riven lök

1½ msk ströbröd

1 dl matlagningsgrädde

vitpeppar


Blanda allt utom färsen å låt svälla nån minut innan färsen med tillsätts.

Blanda till en slät smet, forma bollar å koka dessa i köttbuljong i ca tio minuter.


Tomatsås.

1 liten lök

1 vitlöksklyfta

olivolja

1 burk krossade tomater

1 dl vin

2 msk chilisås

2 dl vatten

kryddor(salt å peppar å sen vad man är sugen på. :))


Riv löken å låt denna å vitlök(skivad eller pressad.) svettas lite i varm olivolja i en gryta.

Tillsätt övriga ingredienser å låt såsen puttra i tio minuter eller mer. :D


Lägg i de färdigkokta frikadellerna i tomatsåsen å servera till valfritt tillbehör. :)


 

På ett halv kilo köttfärs blir det fler frikadeller än vad i allafall två personer.

Lägg inte alla i såsen utan frys dem å gör såsen när de ska ätas. :D

Eller servera dem till barn å bebisar eller i nån annan sås eller soppa. :D

 

Av Lisa - 4 april 2011 20:37

Avslutar denna härliga måndag med en stund på soffan.

Först Ullared å sen CSI. :)

Dagen har varit mycket trevlig, så vi tar det från början. :D


Leo sov till sju, men Viggo vaknade redan vi sex.

Han ville dock mysa i sängen tills Leo vaknade så det var lugnt. :D

Vi gick upp å hade en lugn morron.

Jag fyndade en örtkruka å barnen lekte.

Viggo stängde in Rex på sitt rum medan jag bytte på Leo å vågade inte släppa ut honom å var samtidigt livrädd att katten skulle riva sönder han grejer. :D

Men utöver det psykbrytet, så klarade vi oss utan missöden.:D

Solen strålade så det blev till å plocka fram vårjackan å sen promenerade vi till ÖF.

Lagom mycket folk där i dag å allmänt trevligt. :)

Viggo lekte utanför innan vi gick hemåt, å vi stannade på hemvägen också å lekte. :D


Gick in å åt, å sen ut igen. :)

   

Riktigt vårväder, det räckte med fleccetröja. :D

Vi var ute i två timmar å det bästa av allt: vi handlade glass av Glassbilen. :D

   

När vi skulle röra oss inåt var det dags för ett riktigt trots-pyskbryt för ingenting å allting. :D

Först ville han ha hjälp att få av skorna, sen skulle han behålla dem på.. :)

Riktigt underhållande, vad kan man göra mer än å skratta? :)

   


Fixade middag till barnen vid fyra å tro det eller ej,men helt plötsligt gapade Leo som aldrig förr å åt en en bebis-portion av stuvade makaroner å falukorv. :) Mycket mysko, men jag klagar verkligen inte.:)

Håll nu alla tummar ni har för att det ska fortsätta i samma bana i morron. :)



När Martin slutat jobba tog han med sej Viggo för å hjälpa sin mamma med en tv.

Leo somnade, å jag fick helt plötsligt lite egentid. :)

Den spenderades såklart till största delen  i köket. :P (recept kommer. :D)


Så mycket vårtecken, vårjacka, glassbil å inga överdragsbyxor, men det största vårtecknet av dem alla är att Martin aka. GG(gräsgalningen)har varit ute nu i kväll å slängt ut sin älskade frön. :P



Har sålt alla för små bebiskläder på Blocket, hela lådan till en köpare, å de pengarna ska jag köpa blommor för hade jag tänkt. :)


I  morron har vi inga planer alls. :D

Jag hoppas såklart våren är här för å stanna. :D

Kanske blir det mjukglasspremiär/blomshopping eller lek med några polare. :D

Who kows? :)


Av Lisa - 4 april 2011 20:19

I morse upptäckte jag att jag helt hade missat att det pågick en Sagaform-kampanj på Campadre.

Hur jag har kunnat missa den, det kan man ju fråga sej.

I vilket fall som helst upptäckte jag till min stora förtjusning att Duo örtkrukan som jag trånar efter fanns med!. :D

 

Det var liksom inget å fundera på då jag hade intjänade pengar på mitt konto.

Med porto å allt fick jag betala en hundring. :D

Visst, jag får vänta några veckor på den, men det får det va värt. :)


Pssst, gå med ni också... :P






Av Lisa - 4 april 2011 07:56

I dag dricker jag mitt morronkaffe i min nya mugg.

 

Självklart är även denna nya en termos-mugg från Sagaform.

Varje kaffedrickares rättighet! :D

I synnerhet varje kaffedrickande småbarnsmor borde äga minst en sån här! :P

Jag har köpt min på Interiora,

å om ni inte redan också har gjort det, så tycker jag det är hög tid för det nu. :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards