Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 18 mars 2011

Av Lisa - 18 mars 2011 21:32

Mätta å belåtna. :D

Maten var god i dag också.

Fondue som sagt. :)

Jag kostade på mej en liten ugnsform med blandade nötter, honung å chevré som tillbehör, mycket gott. :D

Eftersom det är fredag å datenight lyxade vi som sej bör med efterrätt.

För att göra denna lite nyttigare än vanligt blev det en mörkchoklad-mousse gjord på 150 gram 70% mintchoklad, 1 ägg å 1½ dl vispadgrädde.

(smält choklad blandas med ägget för att sedan vändas ner i vispad grädde å sen står kallt i 3 tim) Receptet är det samma som Kryddburkens Tobleronemousse fast med annan choklad då.

Den har varianten blev lite mer kompakt å mindre mousse-aktig, men smaken var det absolut inget fel på. :D

Martin har krängt i sej två stycken portioner nu, så hans betyg verkar ganska högt, även fast han var anigens skeptisk till mintsmaken. :D


När vi ändå är inne på det här matbabblet måste jag bara besrätta på vad jag ska bjuda Stina, Emelie å Snoff på i morron. :D

Chevrégratinerad laxfilé å blomkålsmos med västerbottenost å persilja.

Låter inte det ljuvligt gott så säg..? :)

Vi ska ha lite smått å gott till också, philadelphiafyllda champinjoner å sallad å sen såg jag en påse harecoverts i frysen som jag med ska leta fram. :D

Allt med tillåtet låga GI-värden. :P


Om ni nu missat det så har jag ju klippt mej i dag. :)

Jag betalade med min peng som jag fick av M å P för nån vecka sen.

Den som jag fick med kravet att använda den till något åt mej själv. :)

Nu gick inte hela åt, utan det blev en hundring över.

Tanken var att jag skulle pinna inom Lindex å köpa mej tre ögonskuggor.

P-tiden utanför frissan hade gått ut så jag körde till andra sidan stan för att parkera närmare bolaget å Lindex.

Jag tog mej dock aldrig till Lindex, glömde köpa påse till min Sherry-flaska å det kändes sådär att ränna omring med en flaska i handen, å dessutom hade jag överkonsumerat moccamaster-kaffe  innan jag åkte å var i ganska akut behov av en toalett så jag prioriterade bort det för Coop. :)

Såklart! :P

Ja, ja, skulle egentligen vilja ha en tröja jag sett på H&M med, men det verkar som att jag ska handla på internet jag. :)

När pappa kom å lämnade fonden han köpt till mej berättade jag att jag använt pengarna.

Då sa han: Jasså, vad kul, till vaddå? :)

Han är för söt, hur kan man inte se när nån klippt sej för första gången på ett halv år? :D   


Nu är vi på den gamla vanliga fredagsnivån nu. :D (inte bara fredagsnivå ens, utan vanlig kvällsnivå. :D)

Martin som sover framför Svensson, Svensson å jag framför min dator. :)





Ska duscha å sen hänga tvätt, sen ska jag krypa ner å hålla tummarna för att Leo sover hela natten i natt igen(i natt sov han non-stop från elva till fem.. :)).

I morron ska vi gympa jag å Viggo å sen ska jag till Vägga å köpa fisk. :)

Efter tre nån gång kommer våra middagsgäster. :)


Kommer bli en härlig helg, med vår eller utan(här är det nämligen snö..)! :D

Trevlig helg på er därute!

Av Lisa - 18 mars 2011 18:33

Jahapp.

Leo däckade fullkommligt utmattad redan tio i sex.

Han har varit trött sen tre eller nått så det gick inte att hålla honom uppe.

Vi andra tre dräller i gillestugan framför Musses klubbhus. :)(nä, jag tycker inte det är bra å tog med datorn ner.. :P)


Har ju som ni vet varit hos frissan i dag. När jag ändå var i stan sprang jag inom Bolaget.

Ja, ni läste rätt, Systembolaget.

Vad f*n jag gjorde där? :D

Gick direkt fram till info-disken å frågade efter Sherry. :)

Sherry jag ska använda till kvällens middag. :D

Förvånade? :D


Vi ska äta Fondue, på matsedlen stod egentligen fläskfilé å sås.

Men vi hade ryggbiff i frysen som behövdes äta upp så jag ändrade. :D

Fondue är ju i allra högsta grad GI-vänligt. :)

Buljong, kött, blomkål, morötter, små steklök å såser.

Betydligt mer mättande än vad det låter, å tusen åter tusen gånger godare. :D

 

Det finns säkert några hundra olika sätt att göra buljongen som är själva stommen i rätten, men såhär gör jag. :D

Koka upp vatten(1-1½ liter) tillsammans med 1 dl torr Sherry, nästan en hel flaska Oxfond, tre köttbuljongtärningar å en skvätt rödvin(som jag har över i frysen).


Som ni kan se är det ganska mycket fond i min version.

Just denna missade jag när jag kompletteringshandlade på vägen hem från stan. :S

Räddaren i nöden, även känd som min far, hade tack å lov inte handlat när jag ringde honom så det slutade med att jag fick både fond, å två olika sorters buljong leverad till dörren.   


Nu ska jag tydligen bäddas ner i soffan så jag återkommer senare. :)

Av Lisa - 18 mars 2011 18:27

Nu har vi lottat, å där igenom utsett vinnarna i min allra första bloggtävling.

Inte så vidare stort deltagar-antal denna första gång, men jag hoppas på fler tävlingar å fler deltagare i dem. :)

I vilket fall som helst...


       

Å vinnarna av Mata-mej-kiten från Bambino blev...



Lisa

å

Angelica!


Grattis till er. :)

Maila mej era adresser på lisoball@hotmail.com så ska ni strax få hem er vinst! :D

Av Lisa - 18 mars 2011 14:55

Nått kul!

Så kort som möjligt utan att se tjock ut.

En frisyr, men lätt stajlad.

Nått nytt å inte rak lugg.

Så löd mina önskemål.

Jag tycker det blev  toppenbra!

Lina på Studio LiLo äger. :D

Å som alltid, kolla in ögonbrynen säger jag bara, så snygga får jag dem aldrig själv. :D

( å ignorera myskoftan.:P)

     


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards