Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 2 mars 2011

Av Lisa - 2 mars 2011 21:45

I dag har det verkligen varit full fart framåt. :)

Jag vaknade som ni redan vet å kände mej mycket bättre än i går.

Dagens planer kunde därför genomföras. :D

Först blev det en sväng till ÖF, hög ljudnivå som vanligt men lite mindre folk än på måndagarna.

Det var mysigt i allafall. :D

Körde hem å matade barnen å sen vidare till bvc för vägning å mätning av min stora pojke som omväxling.

Å så var det lite koll på hur han kunde följa instruktioner å om han kunde prata å det var det inga bekymmer med. :D

Min duktiga treåring vägde( som vanligt) 14 kilo å var 101½ cm. :)

 


Efter bvc-besöket mötte vi upp Stina på Coop.

Efter en titt i det här skafferiet...

 

Kan man kanske fundera på om jag egentligen behövde handla så smockfullt som det är där...? :P

Men jo det behövde jag, mjölk å ägg å så var både svartpeppar å vitlöken helt slut. :)


Själva handlningen då...?

Vad ska jag säga, Cirkus Arvidsson som alltid.

Viggo klädde av sej jackan å skulle klättra ur vagnen å Leo vaknade vid mejeriet å skrek.

Å väl i kassan hände nått som bara händer mej. :P

Jag kunde inte betala.

Nä, pengarna var inte slut, men mitt VISA-kort gällde bara februari ut..!?

Detta visste jag egentligen, men jag har ju inte tänkt på det utan mest väntat mej att ett nytt kort skulle dyka upp i brevlådan å sen inte tänkt mer på det.

Vilken jävla tur rent ut sagt att Stina var med så jag kunde betala med hennes kort så länge!   

Det blev ganska mycket tillslut.

Å detta är det som jag pressat in i det redan fulla skafferiet.

 

Å ni som har blöjbarn ser kanske att jag köpt nummer 5.

Det må va hänt att min Leo är en rejäl bebis, men tio kilo, det väger han inte!

 

Jag har alltså lyckats köpa fel..?! :D




Dagens impulsköp blev en burk muskotnöt. :)   






Kylskåpet fylldes också å det blev omöjligt ännu stökigare..,

 


Städade lite på de nedersta hyllorna å hittade inte mindre än nio(?!) citroner! :P






Rensade ut en hel massa morötter till soppan som äntligen blev lagad i kväll.

Den fick dock bli vitlökslös, för den lilla rackaren blev kvar på vågen på Coop. Invägd å scannad, men missad! :D


Jag har smakat soppan, å den blev god ändå. :P

Har som tidigare använt mej av detta receptet,  fast jag måttar inte, å i dag fick det som sagt gå utan vitlök. :D

Vilken ljuvlig lunch det blir i morron. :D



I morron ja, då ska jag nog va glad om jag hinner luncha alls.

Vi har planer hela dagen.

Fika med mammagruppen vid tio å sen hem å äta å sen vidare till bibblan där vi ska träffa Johanna and the girls. :D

På kvällen ska jag fixa mat till fredag så det blir fullt upp även då. :)

Precis som det ska va. :D



Skulle egentligen tränat i kväll, men även om jag är mycket bättre är jag inte tillräckligt bra för det. :(

Tyvärr, missade ju förra veckan också till förmån för Viggo's  födelsedag.

Fortsätter jag såhär kommer jag få förbli tjock...

Jag vill inte, men hittar ändå inte motivationen till GI ännu.

Men snart så! :)

På tal om Viggo födelsedag så kom Håkan å Nellie med paket till Viggo tidigare i kväll, ett eget kids-kastspö. :D


Nu ska jag hiva in min frusna body i duschen, sen ska jag försöka mej på å sova.

Leo har magknip än, så det kan bli en stökig natt.


Pratade med vår bvc-sköterska å hon tyckte det var konstigt att det ens fanns risgröt till så småbarn, då det inte rekomenderas att man ska äta grötris förrän man är ett år eller äldre.

Å så pratade vi även om Viggo's än mindre varierande kosthållning.

Hon tyckte han såg ut å må bra, å att pasta å fras innehåller bra med näring , å menade på att det finns barn i andra delar av världen som lever på ris..!

Hon har en god poäng, men det är ändå så trist att han inte äter mer...


Å förresten, så har jag uppdaterat det här inlägget med bilder, så vad tror ni? Blir det övermöblerat eller kan det funka med en möbel till där?


Duscha var det ja..!



Av Lisa - 2 mars 2011 21:00

Ända sedan vi hade mamma-träff här hemma har jag lovat Eva recept på morotskaka.

Jag har glömt det gång på gång, men det heter ju bättre sent än aldrig. :D


Morotskaka har jag för övrigt testat en massa recept på, alla av dem har bakats i långpanna å jag har misslyckats fler gånger än jag lyckats med dessa recept.

Torr morotskaka är inget vidare kan jag upplysa er om.

Jag har dock inte gett upp jakten på det perfekta morotskake-receptet.

Jag har hittat det, i form av denna kaka, som bakas i springform å kommer i från underbara Leila's bok A pice of cake. :D

Har ni inte den boken, så köp den! :)


Med det sagt, så kommer här receptet.


 

Världens godaste Morotskaka.


Till kakan behövs:

3 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

1½ tsk kanel

1 tsk malen kardemumma(funkar utan om man inte har)

1 ½ tsk malen ingefära(klarar man också sej utan om det skulle va så)

1 nypa salt

1½ dl solrosolja

4½ dl rårivna morrötter


smör+ströbröd till formen(rund med löstagbarkant.)


Så här här du:

Vispa ägg å socker vitt å poröst.

Rör i hop de torra ingredienserna i en skål för sej å vänd ner i äggsmeten.

Blanda ner oljan å morötterna.

Häll smeten i den smörade å bröade formen.

Grädda i 150 grader i 55 minuter.

Känn med sticka, den ska inte va kladdig.


När kan svalnat är det dags för frostingen.


Å då behövs:

60 g mjukt smör

4 dl florsocker

1 tsk vanilj socker

skal från 1 lime(citron funkar också i brist på annat. :P)

100 g philadelphiaost.


Bred frostingen över kakan å strö över kokos om ni gillar det. :)

Skär en bit å njut. :D

Av Lisa - 2 mars 2011 08:32

För det första så hade jag ett rejält besöks-rekord under gårdagen. :)

Det är ju alltid roligt eller hur? :)

För det andra, nån som vet när f*n iphone-appen till bloggen kommer..?!

Jag längtar i hjäl mej. :P

(vad jag lider av, jaaaa, vad ska vi kalla det, bloggolism? :P)


I morse när jag vaknade är allt som återstår av den här förkylningen en hes röst å lite rinnande näsa. :)

Inte ont nånstans å även fast jag låter ganska ynklig känner jag mej nästan som mej själv igen. :)

Å tur är väl det med tanke på allt vi har på agendan. :)

Ska troligtvis handla tillsammans med Stina senare i eftermiddag. :D

Skönt  om man slipper göra det i kväll, å toppen om vi kan dela vagnar så jag får med mej allt jag ska ha. :)

På tal om det så såg jag en toppen lösning på mitt vagnproblem på Maxi i Olofström. En kundvagn med både en sånäd stol man kan lägga en bebis å vanlig barnsits. Varför finns inte det överallt?


Vi steg upp lite efter sex i dag också så vi kostar på oss en tv/datorpaus innan dagen drar i gång på allvar. :P

Leo han sover redan, han var nog lite sliten.

Inte konstigt med tanke på att han tyckte det var morron redan vid fyra i morse..?! :P

Han somnade om först efter klockan fem å sen var vi uppe igen vid sex.

Jag har testat att ge honom en annan gröt, baserad på ris, å den där lilla magen reagerar som vanligt på nyheter.

Så det var säkerligen det som spökade till å börja med.

Inget gnäll dock, utan en väldigt glad bebis, som vanligt. :)


Nu ska jag packa ner lite grejer i skötväskan å sen blir det full fart framåt. :)


Ha en bra dag!


    

En bild säger mer än tusen ord, eller hur var det?  :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards