Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 13 februari 2011

Av Lisa - 13 februari 2011 22:14

Nu har jag ju såklart inte bara världens bästa lillebror utan jag är så pass lyckligt lottad att jag även har en syster, Stina.

Hon är såklart den bästa systern å mostern man kan ha.   

Å henne får vi tack å lov behålla här på hemmaplan än så länge. :)

Hon jobbar förvisso för mycket, men det får vi ta. :)

  I dag hyllar vi världens bästa Stina lite extra!


Har haft detta inlägg klart sedan jag publicerade hyllningen till Gustav,

men för att inte ni skulle bli uttråkade eller för att det skulle se för pliktroget ut har jag väntat med med att publicera det. :D

I dag fick jag dock en pik från en viss syster *host, host* om att det förekom vissa orättvisor här på bloggen. :D

Nu gör det inte det längre! :P


Gustav å Stina, ni de bästa!   


Av Lisa - 13 februari 2011 22:00

Som med det mesta annat i matväg så anser jag att hemmagjorda semlor är betydligt mycke godare än köpta.(även fast de vi åt på Ritz i Sölvesborg var ruskigt goda!).


De hemmagjorda smakar mer, bli mindre torra å har lagom mycke grädde(för ja, till å med jag tycker att det kan bli to much..)

Därför tänker jag propagera å insistera på att ni ska testa å göra era egna semlor.


Såhär gör jag mina.


Släta bullar. (recept från 7 sorters kakor)

ca: 35 stycken.

150 gram smör

50 gram jäst

½ tsk salt

1½ dl socker

1½ tsk kardemummakärnor(eller 2 tsk malen kardemumma)

ca 1,3 liter vetmjöl( jag väger 1 dl vetemjöl=60 gram)


Smält smöret, tillsätt mjölken å värm till fingervarmt.

Lös jästen i vätskan.

Tillsätt övriga ingredienser å arbeta i in mjölet lite i taget tills du har en smidig.

Spara lite av mjölet till utbaket.

Jäs till dubbelstorlek.

Forma bullar å lägg på påltar, låt dessa jäsa till dubbelstorlek, pensla dem med uppvispat ägg å grädda dem sen i 8-10 minuter i 250 grader eller 225 gader med varmluft.

Låt svalna å gör sen semlor av dem. :D



Som fyllning använde jag inkråm från bullarna och hemmagjord mandelmassa(mixa 1,2 dl skållade mandlar med 1 dl socker å tillsätt ev. lite vatten för att få lagom konsistens)  som jag blandade med lite grädde till en krämig massa.

Sen spritsade jag över vispad grädde(SOCKRAD! obs!) ;)) satte tillbaka locket å pudrade över florsocker. :)


 

Av Lisa - 13 februari 2011 20:00

Har nästan precis tagit de sista tagen med dammsugaren.

Har badrummen kvar å städa, men i övrigt är så gott som hela bygget renare än på mycket länge! :D

Å ja, det har verkligen tagit mej hela dagen...

Om vi har ett gigantiskt hus? :)

Nädå, 104 kvadrat uppe å 104 nere.

Det är bara det att jag kan liksom inte bara städa rakt upp å ner, utan ger mej på lite andra projekt mitt i...

 

Städa vaskskåpet å rensa avloppet till exempel...

 

Å sortera bland Viggos böcker å resten av hans bokhylla..!


Å så var det pojkar som skulle sova, äta å lekas med i mellan åt. :D

Emelie å Snoff tittade inom på kaffe på förmiddagen också. :P

Man kan ju inte bara slita eller hur? :)

Framåt eftermiddagen började jag dessutom få migränkänningar, yrsel å ont i ögonen. :S

Jag fick pausa å lämna över lite dammsugande till mannen med. :D

Nu ska ni inte tro att han lämnar all städning åt mej, nädå, men jag gillar å städa så jag väljer å göra det när jag kan. :)

Det tog sin lilla tid, men nu är vi som sagt nästan klara. :D


Stina kom inom å sa hej en stund innan hon skulle vidare till föräldrarna å äta söndagsmiddag.

Vår egen söndagsmiddag bestod i dag av pizza/kebab från La Strada som vi intog i sällskap med Emelie å Snoff.

Jag hade tusen gånger hellre ätit nån riktig, lagad mat, men nu blev det inte så.

Kanske lite tur, för jag tror inte vi hunnit städa färdigt om vi skulle lagat middag också.

Men i allafall, jag är inte så glad i skräpmat alls.

Hemlagat is the shit. :D


Nu kollas här på PB såklart. :D

Å lika självklart är att i morron, måndag, så ska vi till Öppna förskolan. :D

Övriga planer för veckan är mammaträff här på tisdag, ÖF igen på onsdag å kanske en runda till bibblan i stan. :D

Viggos födelsedag ska fortsätta planeras å så kommer det nog bli lite bak å en massa lek med Viggos djur å kel å mys med mina härliga barn. :D   


I morron är det ju även alla hjärtans dag. Min man ska på möte på eftermiddagen å kommer hem sent.

Har inget firande eller speciellt planerat, än i allafall, men vi kanske kommer på nått under morrondagen. :P


Även denna söndag hoppas jag att våren ska anlända kommande vecka! :)


Hoppas ni har haft en bra helg, även fast det alltid går för fort!

Av Lisa - 13 februari 2011 09:58

Huset är tomt å tyst.

Viggo är på väg till badet å de andra två ska se på pingis i Mörrum.

Jag ska skrubba allt jag kommer åt är tanken, men jag kostar på mej ett par minuter framför datorn med mitt kaffe innan det är dags å hugga in. :)


I dag vaknade båda våra barn mellan halv sex å sex.

Men hör å häpna, de somnade om bägge två till tjugo över sju respektive klockan åtta. :D

Jag sov till kvart över jag. :D

Annars är jag ganska imponerad över hur lite sömn man överlver på nu förtiden.

Somnar runt tolv å vaknar vid halv sju å då har man varit uppe en eller fler gånger under natten.

Jag känner mej väl inte alltid som världens piggaste, men jag är i allafall inte för trött för å hitta på saker(åtminsone dagtid, om kvällarna är jag mer eller mindre limmad till soffan..?! :P).


Appropå det här med Leo's mage, han bajsar fortfarande galet ofta, så kanske det rentav kunde va så att han är intolerant mot nått?

Gluten, laktos och/eller mjölkprotein..?

Jag ska försöka läsa på lite å sen faktiskt kontakta bvc, för det må va hänt att han fortfarande är en bebis, men det är inte normalt detta å det måste få ett slut...!


Dags å dra fram dammtrasor å moppar, å time to go! :D


 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards