Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 14 november 2010

Av Lisa - 14 november 2010 20:19

Då var vi här igen, i soffan.

Dödstrött efter en helt underbar helg.

Har hunnit med städning, fönsterputsning å en massa projekt i köket.

Har även träffat större delen av min underbara familj(saknar dock lillebror.   ) å myst loss. :D

Är väldigt, väldigt nöjd med lördagen å söndagen, å då framför allt med all mat å nya, positiva upptäckter inom just denna genre. :D

Sen att det är ungefär tretusen grejer som vi inte hunnit med/glömt/prioriterat bort det år kvitta. :)


I dag har vi som sagt firat farsdag. Martin fick lotter samt önska kvällens middag å min egen pappa fick också lotter å två matmagasin(av oss å av Stina). Som sagt så fikade vi hos Martins pappa i stan på förmiddagen.

Körde hem vid ett ungefär å passade på å springa inom Citygross.

Jag vet att jag har haft väldigt negativa inställningar till den affärenå mycket talar forttfarande emot den. Dyra priser på ekologiskt å brist på självscanning till exempel, men som jag sagt innan är det utbudet på kött som lockar.

Pappan i vår familj skulle ju som sagt få välja mat som vi sedan skulle bjuda på min pappa(å mamma med såklart) på.

Han har tjatat sej halvt fördärvad om vilt, så i dag blev det premiär på detta område i form av Älgfärs-biffar med svartvinbärs-sås å potatis. :D

   

Såsen var en spinoff på rödvinsås.

Skulle nog vilja påstå att jag hittade på det själv.

Sen att jag fick ropa ingredienserna till pappa från en fåtölj, det spelar ingen större roll. :D

Lyxig Vinbärsås á la Lisa.

3 dl rött vin.

4 msk svartvinbärs gele.

1 tsk balsamico vinäger.

1 msk tomatpuré.

1 tsk soja.

Koka i hop dessa ingredienser å red av med en topp redning(vatten+mjöl) å ganska rejält med grädde till en lagom konsistens.

Smaka av med salt å peppar.


Då jag ju har en bebis som ammas är det en stor fördel om vi är flera som kan hjälpas åt i köket. :D

 

Viggo var dock inte speciellt förtjust i att få färs på händerna när han skulle hjälpa till å forma biffar. :)

Middagen blev över det hela taget en riktig fullpottare i allas mått mätt. :D

       

Viggo åt både sås å biffar innan han höll på å somna. Tydligen är detta mörker väldigt utröttande, för klockan var inte mer än fem när vi åt. :)

Jag måste erkänna att jag var ganska negativ till älgfärs.

Tycker det verkade lite överskattat å onödigt för å va ärlig.

Nu kan jag konstatera att det helt klart var skillnad gentemot "vanlig färs" både i konsistens å smak. Biffarna var krämiga å fluffiga å smakade ljuvligt. :)

Om det beror på att det var just älgfärs eller på den omsorg vi la ner på dem som gjorde denna skillnad, det låter jag va osagt. Inte spelar det nån roll heller för den delen... :D

Tio-poängare blev det, helt klart. :D


Eftersom farsdag ändå är en högtid kändes det fullt tillåtet att slänga i hop en tårta.

Enklast möjliga blev det.

Mandelmassebotten, lemoncurd(ja, den köpa varianten... :P) å vispgrädde, toppad med Non-stop.

Dekorationen av tårtan stod Viggo för, å detta uppdrag var betydligt mer intressant än å forma biffar. :)

   

Det slank in en å annan bit i munnen med, å "tur" var väl det, för när de väl hade rört grädden ratades de av unge herr Arvidsson. :P

     

  Mina barns underbara pappa å min älskade make.  

Jag vågar påstå att han är nöjd med "sin" dag.:D


När mamma å pappa hade lämnat oss för denna gång hann vi med en mysstund framför djur-tv i gillestugan hela familjen innan det var dags för Viggo å lägga sej.

Leo skulle såklart äta när Viggo gosat ner sej i min famn. :S

Kändes ganska hemskt när han väl valt mej framför sin far, pappagris som han är...

Typiskt är det om inte annat. Inte konstigt att han reagerar å tjabbar med oss, känns nog inte så kul för honom heller när den där lillebrodern ska komma i mellan.

Å man kan ju inte låta Leo vänta hur länge som helst heller, det får han göra tillräckligt ändå...

Så är det å ha två barn, å att ha syskon, å jag har inte alls så dåligt samvete för denna biten längre. De är två nu, å det får vad jag har å ge å lite till. :D

Sen att man känner sej otillräcklig i mellanåt gentemot bägge, det går inte å komma i från...

Mina underbara grabbar.   


I morron är det måndag å öppna förskolan.

Ska bli nice hoppas jag.

Har lite smått å gott planerat för veckan.

Psyksamtal på bvc(2månads-samtal även kallat. :P) å eventuellt en uppvisningsrunda på jobbet(eller ja, min senaste arbetsplats i allafall. :D)

Hoppas på att det inte regnar alla dagarna så vi kan leta oss ut lite med.

Kanske blir det nån playdate med, vi får se helt enkelt.


Hade tänkt skriva lite inlägg nu i kväll när mannen är upptagen med nån fotboll på tv, men jag tror jag ska gå upp, tömma diskmaskinen å sen leta mej ner i sängen.

Längtar dit nu. Är som sagt dödstrött. :D


Hoppas ni också haft en underbar helg å är styrkta inför den nya veckan. :)

Det är i allafall jag. :)

Av Lisa - 14 november 2010 14:40

Vi firar farsdag.

Har fikat hos Martins pappa på frömiddagen

å

nu blir det farsdagfiranade här hemma.

Min egen lilla pappa å mina barns far ska firas.

Med älgfärsbiffar å tårta! :D


 

Min underbara far.  


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards