Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 17 maj 2010

Av Lisa - 17 maj 2010 19:31

Äntligen fick jag äta min efterlägtade middag!

La laxen i folié tillsammans med skivad citron, smör, dill å flingsalt å peppar å sen la vi hela paketet på grillen.

Det bästa av allt var att det var jag å Emelie som skötte grillandet. :)

Stereotypt nog brukar det vara Martin som står där jämte grillen i vanliga fall.

Vi klarade oss fint. Var bara lite snåla med kolen, så nu vet vi det till nästa gång. :)

Jämte fiskpaktet la vi ett jättepaket med vitlökspotatis.

Vi hade även vitlöksbröd å kall filsås.

Underbart gott!

Perfekt måltid för att fira årsdagen för flytten till huset. :)

Hela gänget är närvarande med. Stina, Emelie å Snoff utöver vår familj då alltså. :)


Jag har premiär-använt min nya Leila-bok.

 

Det blev brownies. Ganska goda, men lite väl mycket jobb...

Kollat lite mer noga i den boken i dag.

Var en massa pannkaksaktiga-recepet i den med. :) Sånt gillar vi. :D


Måndagsmys i dag. På högsta nivå. :)




Av Lisa - 17 maj 2010 13:20

Här kommer receptet på ett av bröden jag bakade i helgen.

Ett bröd mamma å pappa bakade när vi var små.

Det smakade exakt likadant när jag gjorde det själv. :)

Sen att resterande medlemmar i min familj föredrar köpt Pågenlimpa framför det bröd jag bakar är ju en annan story...

Jag tyckte det var supergott i allafall. :D


Skrädda kakor

5 hålkakor.


50 g jäst

50 g smör

5 dl mjölk

2 msk sirap

1/2 msk salt

2 tsk stött fänkål

1 tsk stött anis

9 dl rågsikt

ca 3 dl vetemjöl.


Lös jästen i fingervarm vätska(smält smör+mjölk).

Tillsätt sirap, salt å de stötta kryddorna.

Häll i rågsikten å arbeta degen kraftigt.

Låt degen vila i 10-20 minuter.

Ta upp den på bakbordet å arbeta in vetemjöl tills degen blir smidig.

Dela degen i fem lika delar som du formar till bollar, plattar ut gör ett hål i mitten å naggar.

Låt kakorna jäsa(ca 1 timme-1½ timme...)

Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.

Klart!


 

Av Lisa - 17 maj 2010 12:51

Ja, nu är vi hemma igen.

Är väl sådär nöjd med det hela.

Viggo skulle rymma ur vagnen å slita ner allt på H&M men lugnade ner sej ganska kvickt. :)

Jag fick dock nån form av svallningsattack.

Höll på å svettas i hjäl. Å sen att man har en bebis i magen som trycker mot blåsan gynnar verkligen inte i sånna här lägen.

Gå på stan kissnödig är inge vidare.:S

Köpte strumpbyxor å ett vanligt linne på Lindex.

Får se hur de sitter senare, jag orkar bara inte med att linnet kasar ner hela dagen på lördag...

Sen handlade jag hostmedicin å halstabletter på apoteket Kronans droghandel.

Ringarna hade inte kommit å några skor kollade jag inte ens på, som vanligt.

Tänkte först köpt doftoljor till min lykta, men de är så sabla dyra på Life.

Tur att jag snålade ur å lät bli, för när vi kom hem ringde Emelie som befann sej på Body shop å undrade om jag fortfarande ville ha oljor där i från. :)

Ringarna hade inte kommit än. Fast enligt kvittot skulle de hämtas den 14?! Störigt eller vad?

Får hämta dem på fredag helt enkelt, då jag ska in å klippa mej...


Har bjudit hit Stina å Emelie å Snoff(?) på grill i kväll.

Har ju en hel laxsida som ligger å väntar. :)

Tänkte vi skulle fira att vi bott här i två år lite. :)


Nu kollas det på Saltkråkan här. Härligt, som omväxling till Pippi. :D

Har skickat bud med Anna som är på GeKås i dag, efter lite nya filmer. :)


Känner mej sådär varm å yr fortfarandeså jag tar tillfället i akt å vilar mej lite... :)


Sånna här bilder blir det när man ber min son att skratta åt kameran. :D

Jag sa till honom att han ser galen ut å undrade om han kunde se lite söt ut i stället?

Då blev det såhär. :)

  Tack för att du finns, underbara pojke! :D

Av Lisa - 17 maj 2010 08:16

Strax innan halv nio gick vi å la oss i går. :)

Det var inget vettigt på nån kanal å vi hittade ingen film som vi orkade se så sängen lockade mest. :)

Somnade nog runt nio. Har hostat i natt med men inte lika mycket.

Viggo har varit lite orolig med.

Men, men. :)

Vi steg upp vid halv åtta å dt är ju helt okej det. :)


Vi ska som sagt in till stan å ränna lite ärenden under förmiddagen.

Viggo hoppas på glass, men jag tycker nog det är i kallaste laget för att sitta på torget. :S

Var är sommaren?

Såg en bild här på bloggen från förra året, då hade Viggo t-shirt på sej, ute! :)

Nu är det nästan vinterjacka somkrävs för att man ska hålla värmen!


Den 17 maj är inte bara Gurris födelsedag utan också den dag vi flyttade in här i huset. :)

Två år har vi bott här nu. :P

Jag trivs fortfarande som fisken i vattnet, helt klart!

Längtar tills uteplatsen är färdigställd med så vi kan börja använda den murade grillen som legat i garaget å väntat sen vi flyttade hit. :)


Nu ska här lekas med dinosaurier tydligen.

Viggo fick med sej en hel kasse hem från Johan i går. En massa djur som Johan i sin tur hade ärvt från Martin som nu då är tillbaka hos oss. :)


 

Av Lisa - 17 maj 2010 08:14

  Grattis grattis älskade Docke på 20årdagen! <3


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards