Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 8 februari 2008

Av Lisa - 8 februari 2008 21:50

Har precis sett We own the night, klart sevärd film för en gång skull. :)


Är ganska trött, men ändå inte så att jag behöver lägga mej...

Får se om man hittar på nått... :) 

Av Lisa - 8 februari 2008 19:05

Nu har vi precis ätit, å för er som har missat den underbara rätten fondue innebär det att man kokar en buljong som man sedan har i en gryta på bordet å sen har man spett som man trär kött å grönsaker på å äter efterhand.

Med andra ord tar måltiden en stund efter som man sitter vid bordet medan det bli klart.

Jag får sjukt ont i ryggen av att sitta så länge så när jag hade ätit färdigt försökte jag liksom lägga mej ner över två stolar. IDIOTISK IDÈ!

Jag fastnade å kom inte upp, Martin fick hjälpa mej...


Nu ska jag iallafall sträcka ut ryggen i soffan... Kan behövas vill jag lova. :)

Av Lisa - 8 februari 2008 13:51

Här kommer receptet jag använder till piroger. om det är nån som blev sugen :)


Lös upp 25 g jäst i 2 ½ dl ljummet vatten, tillsätt 2 msk olja, lite salt och 7-8dl vetemjöl och arbeta i hop till en smidig deg. Låt degen jäsa i 1 timme.


Köttfärsblandningen blir olika varje gång, men i går innehöll den detta.

köttfärs,400g räcker. 1 riven lök+ 1 vitlöksklyfta, smabal olek, sweet chilisås, tomatpure, chilisås(heinz) och creme fraiche paprika/chili.

Allt detta fräste vi i hop på spisen, har inga exakta mått, vi smakade av efterhand, ganska rinnigt blev det av creme fraichen, men det gjorde de färdiga pirogerna lite krämigare än vanligt.


När degen jäst en timme kavlar man ut den och gör kvadrater, lägger en klick deg på varje kvadrat. Vik över degen så det blir tre kanter, limma i hop med uppvispat ägg och tryck i hop kanterna med en gaffel.


Låt pirogerna jäsa i ca 15 minuter, pensla dem med ägg, grädda dem i 225 grader i ca 15 minuter, beroende på storlek.


Det blir inte speciellt många, tror vi fick i hop ungefär 12 stora piroger 


Av Lisa - 8 februari 2008 13:25

Det belv en handling till, bestämde mej nämligen för att det får bli Fondue till fredags middag. Hela kalaset gick på närmare sju hundra, men jag är ändå ganska nöjd. :) Gjorde nämligen ett klipp.

Vi körde först till coop, där kostade ungefär 1,2 kg ryggbiff 170 kronor, det tyckte jag var lite väl bra, så jag snålade ur i hopp om att hitta billigare. Så vi chansade på Citygross, där fick jag ge 120 kronor för nästan 1,5 kg ryggbiff. :)

I bland tjänar man på att tänka lite snålt. :)

Fast om nästa vecka blir lika dyr i matväg kan jag nog se i stjärnorna efter den där fåtöljen... :(


Nu ska jag äta en pirog eller två... :)

Av Lisa - 8 februari 2008 10:44

... det är på tv i kväll...?

Ja, jag erkänner, jag läser numera tv-tablån i tidningen på morgonen.

I kväll är det då som sagt nästan uteslutande skit som erbjuds, Postkodmiljonären å kanske möjligtvis Let´s dance är det ända som skulle kunna funka. Fast Martin vägrar se Let´s dance, så det är kanske uteslutet ändå.

För min del kan det egentligen kvitta, splerar hellre spel å pratar.

Men Martin är en riktig tvoman, han har den på trots att det absolut inte finns något att titta på utöver tv-shop å dokumänterer om andra världskriget. Å en fredag kväll hemma, brukar allt som oftas innehålla tv. å då hade jag föredragit om det var nått vettigt program åtminstone. Kanske blir det en film.. vem vet...?


Snart kommer Bill å dricker kaffe, vilket innebär att jag kan undvika skolarbetet i en stund till... :)

Av Lisa - 8 februari 2008 10:14

Nu har glödlampan i lampan som står på hallbyrån också lagt av.

Vad är det här? Nån slags övre makt som jävlas med mej? har inge nya heller(brukar annars ha ett lager, men icke) jag tog nämlugen den sista till sovrummets fönsterlampa häromdagen när Rex hade bestämt att han skulle undersöka om han kunde putta ner den i golvet. Det kunde han, tack å lov höll själva lampan, som är en sån där fyrkantigska i vitt glas från IKEA, men som sagt så gick glödlampan sönder.

Så nu är det väldigt mörkt i hallen, den lampan brukar nämligen alltid va tänd, eftersom hallen saknar fönster. Får nog bli att jag tar glödisen från sovrummet  å låter den lampan va släckt tills jag orkar köpa en ny.


 Sedan i går eftermiddag har jag pikat Martin till att ta bort ett *piiiiip* reklamblad han har lagt i badrummet. Det ligger fortfarande kvar. Jag tänker inte städa bort det, undrar hur länge det kommer ligga där då? :)


Skulle väl behöva plugga lite nu, men jag är fortfarande förbannad för att jag var så dum på den förra uppgiften att jag inte precis har lust...


Funderar på att ta ett bad för en gång skull, men frågan är om det är så skönt egentligen, jag saknar några centimter på längden för att jag ska kunna ligga bekvämt. Måste licksom ligga å spänna tårna för att hålla mej under ytan.. :/ Vi får se, tar lite kaffe först medan jag funderar på vad jag ska hitta på i dag... 



Av Lisa - 8 februari 2008 09:30

Då var det fredag igen. Det rullar på vill jag lova.

Ganska skönt att det är så när man längtar så mycket efter något.


I går gav vi svärfar lotter, 9 stycken närmare bestämt. Det var vinst på hela 6 av dem, allt som allt 140 kronor. :) Ganska bra utdelning :)


Det hände en annan grej på Teressan som jag glömde skriva. Servitrisen sa : å, du är ju gravid, det var du inte sist jag serverade dej(är vi där så ofta?)

Jag svarade i allafall nått i stil med att jag troligtvis var det med det inte syntes som nu. Å vad fint säger hon då. Väldigt ovanlig kommentar från någon man bara känner från tidigare besök där. :) Men det kände himla kul med take på att jag hade stått å velat med kläder å så innan vi gick dit. :)


Jaha, då var det middags dilemmat, hur sugen är man på att handla för fjärde gången på en vecka? Tror tyvärr inte jag lyckas skrapa i hop något av det som finns... :(


Nu är det i allafall frukost dags, är hur hungrig som helst! :) 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards